Friss hírek

Balesetveszélyes lehet az F1-es autók delfinezése

A 2022-es Forma-1-es szezon első technikai slágerszava a delfinezés: a jelenség erős jelenléte a csapatokat is meglepte az első tesztnapokon, és egyelőre senki sem tudja, hogyan hidalja át a problémát, ami viszont komoly biztonsági aggályokat is ébreszt George Russell szerint.

A jelenséget az idézi elő, hogy az autók idéntől a leszorítóerő legnagyobb részét már a padlólemezból, az úgynevezett szívóhatás által nyerik. Mivel az autók hasmagassága a korábbiaknál is alacsonyabb, a szívóhatás nagy sebesség mellett egy pillanatra az aszfaltra tapasztja az autót, ami ekkor a leszorítóerő megszűnése miatt visszaemelkedik, majd újra lepattan – ezt a gyorsan ismétlődő, a felvételeken látványos jelenséget nevezte el a paddock delfinezésnek még az 1980-as években.

A pattogást a versenyzők is kellemetlen tapasztalatként írták le, ami emellett akár balesetveszélyt is hordozhat magában, ugyanis az autó talajhoz tapadásának pillanatában megszűnik a leszorítóerő, és ez akár egy gyors kanyarban is jelentkezhet. Ennek eshetőségére hívta fel a figyelmet George Russell, aki elmondása szerint a Mercedes volánja mögött nem érzi annyira erősen a delfinezés jelenségét, mint mások, ám így sem tartja kellemes tapasztalatnak a pattogást.

Hirdetés
 

„Úgy tűnik, az autók padlólemezének földhöz csapódásával egy egészen komoly problémával szembesülünk” – idézi Russellt a Motorsport. „Ebben kell most megtalálnunk egy olyan kompromisszumot, hogy továbbra is a lehető leggyorsabbak maradjunk. Az alapján, amit látok, különösen más csapatok esetében, ez még biztonsági aggályokat is felvethet, szóval valamilyen módon mindenképpen meg kell oldani. Rengeteg intelligens ember járkál fel-alá a paddockban, szóval biztos vagyok benne, hogy mindenki meg fogja találni a megoldást, inkább előbb, mint utóbb.”

Az első megoldási javaslatok között felmerült, hogy a delfinezés megszüntethető vagy enyhíthető lenne a hasmagasság megemelésével, ez viszont nem preferált opció a csapatok körében, ugyanis az autó tempóvesztésével járna. Szintén mérsékli a problémát, ha a versenyzők a kör során minél többször felnyitják a DRS-t és csökkentik az autó légellenállását – ám ezzel legfeljebb a teszteken operálhatnak, a versenyhétvégéken ugyanis szigorú előírás vonatkozik arra, hogy a pálya mely pontjain és mikor aktiválható a mozgatható hátsó vezetőszárny.

„Egyeseket jobban érint, és függ a beállításoktól is. Ez egy telesen új dimenziója a problémáknak, amit meg kell tudnunk oldani, mert úgy tűnik, az év slágertémája lesz” – erősítette meg Russell álláspontját a Ferrari versenyzője, Carlos Sainz.

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!