A Ferrarinak két nehéz év után lett idén újra versenyképes autója a Forma-1-ben: a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon magabiztos kettős győzelmet szerzett a csapat, az évad első felében pedig további három diadalt aratott. Egyelőre viszont még ez is kevés volt ahhoz, hogy a Red Bull előtt maradjanak a maranellóiak, a Scuderia ugyanis több problémával is szembesült, melyek egy része az autó és a motor megbízhatóságából fakadt.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke elárulta, bár azt a szezont megelőzően nehéz volt tudni, hogy az idei, F1-75-ös kódjelű versenyautó mennyire lesz ütőképes, a V6-os erőforrás teljesítményével kapcsolatban meglehetősen tisztán láttak.
„Egyértelműbb volt a helyzetünk az erőforrást tekintve, igen, mivel tudtuk, hogy hogyan álltunk a V6-os kapcsán, a szabályok pedig következetesek voltak” – mondta Binotto a Motorsport.com című internetes lapnak adott interjújában. „Az erőforrás tekintetében komoly számokat tűztünk ki célul. És amit láttam, hogy oly mértékben voltunk képesek fejleszteni az erőforráson a tavalyi szezon során 2022-re, amilyet a Maranellóban eltöltött 25 évem alatt soha nem láttam.”
„Ez is azt mutatja, mire képes ez a csapat. Óriási dolog volt ez az erőforrással kapcsolatban.”
A Ferrari 2020-ban története egyik leggyengébb szezonját produkálta a Forma-1-ben, ebben pedig komoly szerepet játszott az, hogy addigi, domináns erőforrásán a csapatnak változtatnia kellett az FIA 2019-es szigorításai után. Ráadásul jött a koronavírus-járvány, ami a fejlesztések befagyasztását vonta magával.
Az idei évre viszont elképesztő mértékben sikerült javítani a motor teljesítményén, igaz, a megbízhatóság hagy némi kívánnivalót maga után. Charles Leclerc kétszer volt kénytelen az élről kiállni az erőforrás problémája miatt, míg Carlos Sainz ugyancsak motorproblémával szembesült Ausztriában, és a 3. helyről esett ki.
Arra a kérdésre, hogy a szezon első felében látott problémák annak köszönhetők-e, hogy a Ferrari túl messzire ment-e a teljesítmény hajszolásával, Binotto így válaszolt: „Nem tudom, hogy arról van-e szó, hogy túlságosan is messzire mentünk-e, mivel a teljesítményt soha nem lehet eléggé hajszolni. Az viszont biztos, hogy a teljesítményt, nem pedig a megbízhatóságot priorizáltuk. Hogy ez mit is jelent? Azt, hogy talán híján voltunk a homologizációs tervnek.”
„Emellett pedig az erőforrások kapcsán is voltak megszorítások a próbapadon eltölthető órák mennyiségét tekintve, mint ahogy másoknak is. Ezek a megszorítások pedig hatással voltak az eredményre is, hiszen máskor, amikor nem voltak ilyen korlátozások, egyszerűen csak megsokszoroztad az erőfeszítéseket a próbapadon a teljesítmény és a megbízhatóság oltárán is.”
„Ha tehát korlátozott a próbapadon eltölthető órák száma, el kell döntened, hogy a szeptembert, az októbert, a novembert, vagy a decembert választod-e. És nem kérdés, hogy mi a határokat feszegettük a teljesítmény tekintetében, szemben egy szokványos tervvel a megbízhatóságot illetően. De tudtuk, hogy fontos lesz csökkentenünk a lemaradást, utána pedig négy szezonra befagyasztják a fejlesztéseket. A megbízhatóságot pedig később is ki lehet javítani.”
A Ferrari csapatfőnöke arról is beszélt, szerinte várható volt, hogy lesznek műszaki problémáik a 2022-es idény során.
„Tapasztaltunk olyan problémákat a versenypályán, amik nem teljesen ismert problémák, de könnyen felüthetik a fejüket, mivel folyamatosan gyűjtjük a tapasztalatokat ebben a nagyon új projektben. A próbapadhoz képest a versenypálya minden sajátossága révén egyszerűen ismerkedünk a termékkel. Azt gondolom, erre számítani lehetett. Szóval nem vagyok teljesen meglepve.”