A koronavírus miatt a Forma-1-ben is megállt az élet, a csapatok jelenleg kényszerpihenőjüket töltik, és egyáltalán nem lehet tudni, mikor rajtolhat el a 2020-as világbajnoki sorozat.
Eddig 8 versenyt kellett halasztani vagy törölni, a csapatok pedig folyamatos kapcsolatban állnak a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) és a Forma-1 vezetőségével.
A krízisre reagálva számos intézkedés született már, elhalasztották például a 2021-re tervezett új szabályok bevezetését.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke nemrég úgy nyilatkozott, meggyőződése, hogy a Forma-1 túléli a válságot, ám meg kell bizonyosodniuk arról is, hogy az összes istálló megmenekül.
A Forma-1 korábbi ura, Bernie Ecclestone a Daily Mail című lapnak adott interjújában nemrég azt mondta, nem lesz könnyű talpra állnia a sportágnak.
„Nézzük először pozitívan, ha mondjuk 6 hónapig tart felszámolni ezt a járványt, és nincs már probléma. Akkor sem lesz könnyű versenyeket rendeznie a Forma-1-nek” – mondta a 89 éves üzletember.
„Nem olyan egyszerű, mint elvetni a magokat. Rengeteg mindent meg kell csinálni. Meg kell győzni a promótereket, hogy vállalják a kockázatot a versenyrendezéssel, nem tudva azt, hogy lesz-e közönségük, vagy sem. És -10°C-ban sem lehet versenyt rendezni. Az emberek ráadásul általában megtervezik, hogy mit fognak csinálni, nem csak úgy felébrednek egy szép napon, és azt mondják, hogy menjünk Silverstone-ba, vagy bárhova.”
„És még ha mindezt meg is oldják, szükség lesz résztvevőkre. A következő kérdés pedig az, hogy túlélték-e, és vannak-e olyan helyzetben, hogy versenyezzenek. Még egy olyan kis csapatnak is, mint a Williams, ki kell fizetnie a munkavállalóit, a számlákat, és ez nem könnyű, ha nincs versenyzésből származó bevételük.”
A bevételkiesés pedig komoly problémákat okozhat a csapatoknak, a McLaren például már most kényszerszabadságra küldte több munkavállalóját, és a versenyzők, valamint a vezető pozíciókban lévő szakemberek fizetésén is csökkentettek.
„Régebben, amikor a csapatoknak még nem volt ilyen méretes személyzetük, és problémákba ütköztek, mindig hagytam őket futni egy kicsit, adtam nekik időt arra, hogy visszafizessék a pénzt – vagy néha csak „elfelejtettük” begyűjteni. Ma már más összegekről van szó, és más világot élünk” – magyarázta Ecclestone.
„Akkoriban sokkal személyesebb volt a dolog. Felhívtak és azt mondták, ’Bernie, tudnál segíteni?’. Mint ahogy a drága Frank [Williams] tette. És senki sem hívott fel utána azzal, hogy ’segítettél Franknek, de mi lesz velem?’.”
A pénzkiesés pedig a Liberty Mediát is érzékenyen érinti, hiszen sem a promóterektől, sem a TV-társaságoktól, sem pedig a szponzorációkból nem jut bevételhez a társaság. De vajon mit tenne most Bernie Ecclestone?
„Az ember akkoriban azt tette, amit helyesnek vélt. A Liberty egy nagyon sikeres vállalat, és Mr. [John] Malone [az amerikai tulajdonos] nagyon-nagyon jó üzletember, és meg fogja vizsgálni, hogy kell-e neki a Forma-1.”
„Én azt mondanám: szerintünk az F1 egy remek üzlet, és rengeteg pénzt tennék mögé, mondván, hogy ezt fogjuk belefektetni. Megvenném az összes promótert, aki remek munkát végez, átvenném tőlük a kockázatot. És aztán én felelnék a versenyek megrendezéséért. Ez lenne az első.”
„Utána megpróbálnám megőrizni a csapatokat. Szépen tárgyalnék velük, megmondanám nekik, hogyan változtassanak a működésükön. Szólnék nekik, hogy túl sokat költenek – sőt, azt mondanám, hogy túl sok pénzt pazarolnak el! Ezekkel a böszme motorhome-okkal például.”
„Én 3 évig nem változtatnék a szabályokon. A Libertynek teljesen át kell alakítania a dolgokat. A legnagyobb változtatás az lenne, hogy létrehoznám a csapatbajnokságot. A versenyzők, illetve a gyártók bajnoksága még meglenne a négy nagycsapatnak, vagy ilyesmi.”
„Aztán adnék a kevésbé jól teljesítő csapatoknak két kasztnit, két motort az idényre, és 30 millió fontot engednék nekik költeni. Ami pedig a szabályokat hoznék – figyelembe véve az autók súlyát és a motorteljesítményt –, amikről tudnám, hogy az ennyi pénzből gazdálkodó csapatoknak is lehetőséget adnak a dobogóra, vagy némi szerencsével a győzelemre.”
„Az év végén pedig az a csapat, aki ekkora büdzsével a legjobban dolgozik, megnyerné a csapatbajnokságot.”
Ecclestone októberben lesz 90 éves – arra a kérdésre, hogy visszavásárolná-e a sportot, így felelt: „Semmi esély rá.”