A koronavírus-járvány miatt a Forma-1 csapatai a száguldó cirkusz vezetőségével és az FIA-val együttműködve számos szabálymódosítást fogadtak el annak érdekében, hogy jelentős mértékben csökkenteni tudják kiadásaikat.
Ezek közé tartozik, hogy számos alkatrész fejlesztését befagyasztották a 2021-es idény végéig – a csapatok azonban két „zsetont” szabadon felhasználhatnak az autó azon területein, melyek véleményük szerint fejlesztésre szorulnak.
A zsetonrendszert főleg azért alkalmazzák, hogy a csapatok orvosolni tudjanak alapvető problémákat idei autójuk esetében, hogy azok ne hátráltassák őket még a 2021-es idényben is.
Az F1-es csapatoknak jövő szerdáig kell tájékoztatniuk az FIA-t arról, hogyan kívánják felhasználni ezeket a zsetonokat, később pedig a teljes fejlesztési terveket el kell küldeniük.
Mivel a Forma-1-ben több esetben is előfordul az, hogy bizonyos istállók együttműködnek – például a Ferrari a Haasszal és az Alfa Romeóval, a Mercedes a Racing Pointtal és a Williamsszel, a Red Bull pedig az AlphaTaurival –, a szabálykönyvbe foglalták azt is, hogyha az ügyfélcsapatok olyan alkatrészt kapnak, amelyen partnereik a zsetonok felhasználásával módosítottak, akkor nekik is kvázi elveszik a rendelkezésükre álló két zseton.
Igen ám, csakhogy azok a partnercsapatok, melyek jelenleg 2019-es alkatrészeket használnak, szabadon frissíthetnek a 2020-as verziójú elemekre anélkül, hogy felhasználnák saját zsetonjaikat.
A nemrégiben módosított 2021-es technikai szabálykönyv leírja, hogyha egy csapat, mely 2019-es alkatrészt használ, és „frissíteni szeretne a 2020-as specifikációra a 2021-es idényben, a változtatást zsetonok felhasználása nélkül végre lehet hajtani”.
A Racing Point csapata jelenleg a Mercedes 2019-es váltóját használja, az eredeti terveinek megfelelően pedig zsetonok felhasználása nélkül válthat majd jövőre a 2020-as váltóra.
Sőt, a felfüggesztés és a hidraulika, illetve a kormánymű és a fékrendszer bizonyos elemeit is átemelheti majd a 2020-sa Mercedesből, miközben két zsetonja megmarad, amit szabadon felhasználhat az autó egyéb területein.
Az AlphaTauri hasonló helyzetben van: ők is a Red Bull 2019-es váltóját és egyéb elemeit használják, amit aztán jövőre a 2020-as specifikációra frissíthetnek.
Érdekesség, hogy a Ferrari partnercsapatai, a Haas és az Alfa Romeo nem kapnak ilyen lehetőséget, hiszen már eleve a maranellóiak 2020-as tervezésű elemeit használják.
A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto hangot is adott véleményének. Azt mondta, frusztráló, hogy a zsetonrendszerben ennyire korlátozottak lesznek a fejlesztések, miközben más csapatok komoly előrelépéseket tehetnek zsetonok felhasználása nélkül.
„Azt gondolom, fontos volt, hogy legalább két zseton legyen. Nyilvánvaló, hogy ez a rendszer egyfajta kompromisszum a jelenlegi, koronavírus-járvány utáni helyzetben” – mondta a szakember.
„Mégsem lehetünk teljesen elégedettek, hiszen ha megnézzük, hogy áll most a Ferrari, a szándékunk az lenne, hogy teljes mértékben fejlesztünk. De persze értjük a lényegét, és ahogy gyakran mondjuk, ez is egyfajta kompromisszum, amit meg kellett lépni ebben a helyzetben.”
„Viszont amit meg kellene vizsgálni, és amiről még vitázunk, és amivel nem vagyunk elégedettek, hogy vannak csapatok, melyek fejleszthetik a teljes csomagjukat.”
„Azt gondolom, ez nem lenne fair, hiszen egy kétzsetonos szezon ugyanolyan lenne mindenkinek. Lenne két zseton, és mindenkinek ehhez kellene tartania magát.”
A Renault ügyvezetője, Marcin Budkowski támogatja a zsetonrendszert, ám egyetért Binottóval a kiskapuval kapcsolatban.
„Van egy kiskapu, aminek köszönhetően néhány csapat profitálhat a rendszerből. Erről jelenleg egyeztetünk az FIA-val és a többi csapattal, és reméljük, hogy orvosolni fogják.”