Alonso jó úton haladt afelé, hogy a 6. helyen fejezze be a melbourne-i versenyt, a futam utolsó szakaszában azonban nagy nyomást helyezett rá a Mercedes versenyzője, George Russell. A verseny utolsó előtti, 57. körében azonban a pálya 6-os kanyarjában Russell túl közel került a spanyolhoz, elveszítette a kontrollt autója felett és a falnak csapódott. A brit pilóta szerencsére nem sérült meg, ám értelemszerűen elesett a pontszerzéstől.
Az eset után aztán a versenybírók vizsgálatot indítottak, a Mercedes ugyanis azt gyanította, Alonso büntetőfékezett Russell előtt. A versenybírók alaposan tanulmányozták a rendelkezésre álló felvételeket és adatokat, végül pedig megállapították, hogy Alonso valóban a megszokottnál korábban lassított, és mivel álláspontjuk szerint erratikus módon és veszélyesen vezetett, 20 másodperces időbüntetést kapott. A spanyol emiatt visszaesett a 8. helyre.
A futam után néhány nappal az Aston Martin közleményt adott ki, ebben Mike Krack csapatfőnök volt az, aki Alonso védelmére kelt — kifejtette, nem értenek egyet a döntéssel, már csak azért sem, mert a kétszeres világbajnoknak esze ágában sem volt veszélyeztetni Russellt.
„Először is, a motorsportban mindenki megkönnyebbült, hogy George rendben volt és elsétált a baleset után” — fogalmazott a brit szakember. „Szeretném tudatni mindenkivel, hogy teljes mértékben támogatjuk Fernandót. Ő a legtapasztaltabb versenyző a Forma-1-ben. Több nagydíjon állt rajthoz, mint bárki más, több mint 20 évnyi tapasztalattal rendelkezik. Többszörös világbajnok több kategóriában.”
„Nehéz lenyelni azt, ha az ember 20 másodperces büntetést kap, miközben nem volt ütközés a mögötte lévő autóval, de el kell fogadnunk a döntést. Minden tőlünk telhetőt megtettünk, de új bizonyíték híján nem állt módunkban felülvizsgálatot kérni.”
„Fernando egy fenomenális versenyző, az eszköztárából pedig mindent bevetett, hogy George előtt végezzen — ahogy láttuk azt tavaly, Brazíliában is Sergio [Perez] ellen. Ez a motorsport művészete a legmagasabb szinten. Soha nem sodorna veszélybe senkit. Köszönjük mindenkinek a támogatást. Együtt fogunk tovább lépni. Alig várjuk már, hogy versenyezzünk rajongóink előtt Szuzukában néhány nap múlva.”
Maga Alonso a büntetés kapcsán ugyancsak csalódottságának adott hangot a verseny után. Szerinte sportszerűen versenyzett és nem érdemelt büntetést.
„Kissé meglep a büntetés, amit azzal kapcsolatban osztottak ki, hogy hogyan kellene vezetnünk az autót és hogyan kellene megközelítenünk egy kanyart. Ilyen tempónál soha nem akarunk semmi rosszat tenni. Hiszem, hogy ha nincs sóderágy abban a kanyarban, vagy a világ bármely másik kanyarjában járunk, akkor vizsgálat sem lett volna” — mondta az Aston Martin versenyzője.
„Több mint 20 éves F1-es tapasztalattal a hátam mögött, olyan epikus csatákkal, mint a 2005-ös, 2006-os imolai vagy a 2023-as brazil, versenyívek váltogatásával, a kanyarbejárati sebesség feláldozásával a jó kijárat érdekében – ez mind a versenyzés művészetének része. Soha nem teljesítünk minden kör minden kanyarját száz százalékon. Üzemanyaggal, gumival, fékkel spórolunk, szóval azért felelősségre vonni valakit, mert nem minden kört ugyanúgy teljesít, meglepő.”