A kétszeres világbajnok a két Red Bull mögött a 3. helyen ért célba a Szaúd-arábiai Nagydíjon, a leintés után nem sokkal azonban 10 másodperces időbüntetést szabtak ki rá, mivel nem megfelelően töltötte le a futam közben kiosztott 5 másodperces időbüntetését.
Alonsót azért büntették meg a versenyen, mert a start előtt nem megfelelően foglalta el rajtpozícióját. Büntetését Alonso első kerékcseréjekor le is töltötte, amikor pályára küldték a biztonsági autót, a versenyen pedig végül a 3. pozícióban ért célba a két Red Bull mögött.
A leintés után aztán érkezett a fekete leves: Alonsót újabb 10 másodperces büntetéssel sújtják, mert nem megfelelően töltötte le a versenyen rá kiszabott szankciót. A történtek miatt a kétszeres világbajnokot megfosztották 100. F1-es dobogójától, a 3. helyet pedig George Russell örökölte meg.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) végül órákkal a döntés után adott ki közleményt az esettel kapcsolatban, ebben azt írták, a versenyirányítás a genfi műveleti központtal (ROC) azt állapította meg, hogy az Aston Martin versenyzője szabályosan letöltötte büntetését, erről pedig a versenybírókat is tájékoztatták.
A futam utolsó körében viszont a stewardok kaptak egy jelentést a versenyirányítástól, melyben azt állították, álláspontjuk szerint a 14-es rajtszámú versenyautó nem megfelelően töltötte le büntetését. Az esetet a genfi irányítási központ jelentette a versenyirányításnak. A versenybírók egy videófelvételt is kaptak bizonyítékként. A stewardok a kiadott közleményben azt írják, a csapatok korábban egyhangúlag megállapodtak abban, hogy büntetés letöltésekor az autóhoz nem lehet hozzányúlni sem – márpedig Alonso autójához a videófelvételek tanúsága szerint hozzáért a hátsó emelő, ami kimeríti az „autón való dolgozás” fogalmát.
Az FIA közleményében megjegyezte, mivel tényleges munkát nem végeztek az autón az Aston Martinnál, a kizárást túl kemény büntetés lett volna – noha ez is a versenybírók lehetőségei közt szerepelt volna. Végül 10 másodperces időbüntetést szabtak ki Alonsóra.
Bár a szövetség ezt nem erősíti meg, a fülest feltehetően egy rivális csapattól kapta a versenyirányítás – és feltehetőleg az sem véletlen, hogy a verseny hajrájában történt mindez, amikor Alonsóék már nem tudtak reagálni azzal, hogy elkezdik növelni az előnyüket Russell-lel szemben.
JÖTT A FORDULAT!
Ezen dokumentum publikálásakor viszont kiderült, az Aston Martin az ügy felülvizsgálatát kérte, Alonsóékat pedig meg is hallgatták a versenybírók. A kétszeres világbajnok végül visszakapta a Dzsiddában megszerzett 3. helyét, az Aston Martin ugyanis jogosan érvelt azzal, hogy a csapatok nem állapodtak meg egyhangúlag abban, hogy az autóhoz való hozzányúlás tényleges munkának minősül.
A brit istálló összesen 7 olyan esetet is megmutatott videón, amikor hasonló büntetések letöltésekor ugyancsak hozzáért a hátsó emelő a versenyautókhoz anélkül, hogy megbüntették volna az érintett csapatot.
A versenybírók végül úgy ítélték meg, az Aston Martin az ügy felülvizsgálatához „jelentős és releváns új bizonyítékokkal” állt elő, így megvizsgálták korábbi döntésüket, majd törölték Alonso 10 másodperces időbüntetését.
A stewardok közleményükben megerősítették, nem történt egyértelmű megállapodás a csapatok között arról, hogy az autóhoz hátsó emelővel való hozzáérés tényleges munkának minősül.