Az idei évadban a csapatoknak 140 millió dolláros büdzsébe kell beleférniük a költségkorlátozás érdekében 2021-től bevezetett szabályok értelmében. Az év kezdete óta azonban a világgazdaság helyzete jelentősen megváltozott, hiszen nagyrészt az ukrajnai háború által indukálva világszerte nőtt az infláció és a szállítási költségek, ezek pedig akkora extra anyagi terheket rónak az F1-es istállókra, hogy a Ferrari, a Red Bull, a Mercedes és a McLaren már most kongatja a vészharangokat: ha nem igazítanak a költséglimit határain, biztosan nem fognak tudni a határértéken belül maradni az év végére.
„Úgy látom, számunkra nincs mód arra, hogy alatta maradjunk” – nyilatkozta a Ferrari részéről Mattia Binotto a Monacói Nagydíj szombati, csapatvezetői sajtótájékoztatóján, melyet a költséglimit tematizált. „Biztos vagyok benne, hogy egy ponton túl fogjuk lépni, mint ahogy más csapatok is, és az alkalmazottaink fizetetlen szabadságra küldése nem megoldás. Ha pedig sokan túllépik, akkor az megindítja a vitát arról, hogy működőképes-e egyáltalán a költséglimit, és kezdhetjük az egész egyezkedést előröl.”
„A szabályok szerint ha a túllépés mértéke nem haladja meg az öt százalékot, akkor az enyhe szabálysértésnek számít. De hogy hogyan döntenek a büntetésről, arról fogalmam sincs.”
Az F1 szabálykönyve nem írja le konkrétan, hogy egy csapatnak milyen szankcióval kell számolnia ilyen enyhe túllépés esetén: figyelmeztetés, versenyzői és csapatpontok levonása, versenyről való eltiltás, illetve az aerotesztek vagy a jövőbeli költségkeret további megszorítása mind szerepel a lehetőségek között.
A csapatok a héten már tartottak egy egyeztetést a költséglimit megnövelésének lehetőségéről, ám néhány kisebb költségvetéssel működő istálló, így a Haas, az Alfa Romeo és a Williams nem támogatta a javaslatot. Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője szerint több aggasztó eleme is van a költségszabály jelenlegi működésének.
„Tisztánlátásra lenne szükségünk a szabályokban, és gyorsan. Nem helyes, hogy néhány olyan csapat túszai vagyunk, akiket nem érint ez a helyzet, hiszen egyáltalán nem ez volt a költséglimit célja” – hangsúlyozta Horner. „A költséglimit azért született meg, hogy a nagy csapatok ne költekezhessenek többé őrült módjára. Egyikünk sem láthatta előre, amikor megállapodtunk a számokról, azokat a világfolyamatokat, amelyek most hajtják az inflációt.”
„Azt viszont egyikünk sem akarja, hogy a szezon végén mindannyian a párizsi fellebbviteli bíróságra rohanjunk amiatt panaszkodni, hogy a másik egy millió dollárral többet költött, mint mi.”
Több csapat szerint is reális veszély, hogy ha nem igazítják ki a költséglimit határát, akkor a szezon utolsó futamain egyes istállók egyszerűen nem fognak tudni részt venni, ezzel ugyanis túllőnének a kiadási limiten. Az Alfa Romeo csapatvezetője, Frederic Vasseur szerint viszont létezik egy másik megoldás is:
„Ha megnőnek az energia és a szállítás költségei, akkor a legjobb módszer az, ha lekapcsoljuk a szélcsatornát és nem viszünk többé fejlesztéseket minden egyes hétvégére. Szerintem erre mindenki képes lenne” – mondta a hinwili csapat első embere.