Jöhetnek az „okosgumik” a Forma-1-be

Fotó: Hockenheimring
Pirelli soft tyre, Mercedes, German Grand Prix 2018, Hockenheim

„Okosgumik” bevezetését tervezi a Forma-1-ben a száguldó cirkusz kizárólagos gumiszállítója, a Pirelli – ezek segítségével valós időben tudnának adatokat nyerni az abroncsokról a versenyek során.

Az olasz vállalat Connesso nevű abroncsai a közutakon már futnak egy ideje, Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója azonban nemrég elárulta, a motorsportban való bevezetése némi időbe telhet.

„Tudjuk, hogy az okosgumiké a jövő. Egy olyan gumié, amely „beszél” az autóhoz, és amit éveken át tanulmányoztunk. Fejlesztjük a szenzorokat, és a többi” – mondta a szakember.

„De használni ezt a technológiát a motorsportban, kiváltképp a Forma-1-ben, ahol komoly erők hatnak, nagy a gyorsulás, az energia és a hőmérséklet is sokkal magasabb, mint egy utcai autó esetében… Alaposan ki kell elemeznünk ezt, mielőtt bevetjük.”

A Forma-1-ben az okosgumik használatával pontos adatokat lehetne továbbítani a gumik elhasználódásával, a tapadással, a hőmérséklettel és a nyomással kapcsolatban – mindezt valós időben. Ráadásul a gyűjtött adatok a közútra szánt termékek vonatkozásában is hasznos lehet.

„Minden adat, amit a Forma-1-ben gyűjtünk, több, mint releváns a közúti autók tekintetében” – mondta Isola.

„A nyomást, a hőmérsékletet már eleve mérik, és ott van még a tapadási szint, és az ehhez hasonló dolgok. Ha ezeket is be tudjuk gyűjteni a Forma-1-ben, akkor az kétségkívül nagyon hasznos lenne a közúti autók esetében.”

Az okosgumik bevezetésnek viszont lehetnek kockázatai – a csapatok autóiról ugyanis érzékeny információk kerülhetnek ki.

„Oda kell figyelnünk arra, hogy ne fedjünk fel bizalmas információkat” – mondta Isola.

„Viszont hasznos adatokat gyűjthetünk, melyek a nézők számára is izgalmasak lehetnek. Úgy hiszem, a legfőbb cél a technológia. Ez jó a biztonság szempontjából is, hiszen ha a közúti autók esetében bevezetünk egy szenzort, azt főképp a biztonság miatt tesszük, hogy figyelmeztethessen, ha a gumi túlságosan elkopott, vagy túl nagy sebességgel haladunk, vagy az út tapadása eltérő.”

„Szóval ezek az információk a közúti autók tekintetében abszolút hasznosak. Ha pedig a motorsportban használatos gumikról is adatokat gyűjthetünk, az csak még izgalmasabb.”

Görgess tovább, ez is érdekelhet!

HIRDETÉS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Ezeket is ajánljuk!

HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS