Természetesen egyetlen év sem telhet el úgy, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség ne változtatna valamit a szabályokon. Írásunkban összefoglaltuk a legfontosabb változásokat, és azok hatását az idei szezonra…
Természetesen egyetlen év sem telhet el úgy, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség ne változtatna valamit a szabályokon. Írásunkban összefoglaltuk a legfontosabb változásokat, és azok hatását az idei szezonra…
Éjszakai verseny
Az idei évben bemutatkozó Szingapúri Nagydíjjal egy új fejezetet kezdődik meg a Forma-1-ben, ugyanis megrendezésre kerül az első éjszakai futam a sport történetében.
Bernie Ecclestone bízik benne, hogy a rajt időpontjának eltolásával, sokkal több rajongó nézi majd a versenyt Európában, ahol a reggeli időpont helyett délután közvetíthetik élőben a futamot.
A Forma-1 bennfentesei nyugodtak, mert biztosak benne, hogy az FIA mindent megtesz majd annak érdekében, hogy a kivilágított pályán éppen olyan biztonságos legyen a versenyzés, mint világosban.
Ha sikerrel végződik a Szingapúri Nagydíj, akkor minden bizonnyal újabb éjszakai versenyek kerülnek a naptárba, különösen a keletre lévő térségek, mint Malajzia és Ausztrália lesznek felszólítva, hogy készüljenek fel a villanyfényes versenyek megrendezésére.
Új pályák Valenciában és Szingapúrban
Hosszú éveken át Monaco büszkélkedhetett az egyetlen utcai versennyel a Forma-1-ben, azonban az idei évben bemutatkozó valenciai és szingapúri versenypálya megtöri a hercegség egyeduralmát a sportban.
Az F1 legújabb pályái amellett, hogy csodálatos helyszíneken fekszenek, vonalvezetésükkel biztosítják az izgalmas, eseményekben gazdag versenyeket, nem is beszélve arról, hogy közelebb hozzák a csapatokat és pilótákat, azaz az egész sportot az emberekhez.
Motorkorlátozások
A Forma-1-es motorgyártó nagyvállalatok már eddig is hozzá voltak szokva a megszorításokhoz, azonban az idei évben minden eddiginél szigorúbbak a szabályok.
A különböző elemek befagyasztása azt eredményezte, hogy a nagyvállalatoknak már nem kell milliókat költeniük arra, hogy megpróbáljanak extra lóerőket kihozni jelenlegi erőforrásukból. Azonban ne higgyük azt, hogy az ezáltal megmaradt pénzt félreteszik. A jövő évtől bevezetésre kerülő kinetikus energiatároló-rendszer (KERS) fejlesztőmunkálatai már javában zajlanak, így a háttérben keményen megy a készülődés, és a pénzköltés.
Az első motorcseréért nem jár büntetés
Azzal, hogy a jelenlegi erőforrások megbízhatósága minden eddiginél nagyobb, és a meghibásodások száma a minimálisra csökkent, a csapatok legnagyobb félelme az, hogy egy kisebb meghibásodás komoly kihatással lehet a bajnokság végkimenetelére.
Az idei évtől a csapatok az első motorcseréjüket büntetés nélkül megússzák. Mindössze annyit kell bizonyítaniuk, hogy a cserére szorult motor valóban meghibásodott.
Az egységesített elektronika (SECU)
A versenyzők többé már nem állhatnak rá a gázpedálra a kanyarok kijáratánál, és az eddiginél jóval több dolguk lesz a fékzónákban, ugyanis a korrigálásokat már nem végzi el helyettük az elektronika.
A kipörgésgátló, a rajtautomatika, és az elektronikus fékrásegítés betiltásával, sokkal nehezebb lesz a dolguk a versenyzőknek, és remélhetőleg ez érdekesebbé és kiszámíthatatlanabbá teszi majd a versenyeket azzal, hogy gyakrabban láthatunk hibákat.
Mindez a köridőkre is kihatással lesz, ám ez a hosszabb etapok végén mutatkozik csak meg igazán, mikor rosszabb állapotban lesznek a gumik.
A fej védelme
Mikor David Coulthard autójának hátsó abroncsa kis híján eltalálta Alexander Wurz bukósisakját a tavalyi szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon, világossá vált, javítani kell a versenyzők fejének biztonságán.
Az FIA úgy döntött, az idei évtől további 20 mm-rel megnöveli pilótafülke oldalát, valamint meghosszabbítja azt. Amellett, hogy ezzel nő a versenyzők biztonsága, a csapatoknak nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a visszapillantó tükrök elhelyezésére, hogy a változtatások ne korlátozzák a pilótát a szabad kilátásban.
Megszorítások a felhasználható anyagok terén
Az FIA kiadott egy listát, amely az összes olyan anyagot tartalmazza, amelyet fel lehet használni a Forma-1-es autók építésekor. Ezzel azt szeretné megakadályozni a szövetség, hogy a csapatok milliókat költsenek egzotikus anyagokra, melyek minimális előnyhöz juttatják őket.
Bio üzemanyag a Forma-1-ben
A 2008-as szezontól az autókban használt üzemanyagnak minimum 5.75%-a biológiai eredetűnek kell lennie. Mindez lehetővé teszi, hogy a csapatok felkészüljenek a nagyobb váltásra. A versenyzésre mindez valószínűleg nem lesz kihatással.
Négy versenyhétvégés sebességváltó
A hosszú élettartamú motorok után logikus lépés volt, hogy más elemek is kövessék ezt a tendenciát. Az idei évtől egy sebességváltónak négy egymást követő versenyhétvégét (szombat, vasárnap) kell majd kibírnia. Természetesen a fokozatok szabadon állíthatók, hogy azok a lehető legjobban illeszkedjenek az adott pályához, ám bármiféle meghibásodás öt rajthelyes büntetést von maga után.
Extra tesztek fiatal tehetségeknek
Bár a tesztkorlátozás eredményesen csökkentette a költségeket, hátrányaként felróható volt, hogy még az eddiginél is kevesebb lehetőséget kaptak a körözésre a fiatal, feltörekvőben lévő tehetségek.
Hogy javítsanak ezen a helyzeten, az idei évtől a csapatoknak lehetőségük van olyan pilótáknak lehetőséget adni a tesztelésre, akik az elmúlt két évben nem versenyeztek, és ezen időszak alatt nem teszteltek négy napnál többet.
Az ezeken a tesztnapokon megtett kilométerek természetesen nem adódnak hozzá a hivatalos tesztkilométerekhez, így a csapatok fejfájás nélkül körözhetnek.
A tartalékautó betiltása
Az új szabályok értelmében egy csapat két autóval képviseltetheti magát a versenyeken, így a tartalékautó, mint olyan, megszűnt létezni a sportban. Mivel a versenyautók megbízhatósága minden eddiginél jobb, mindez nem lesz komoly kihatással a csapatokra, bár egy esetleges utolsó pillanatban bekövetkező nagy bukás azt is eredményezheti, hogy valaki nem fog tudni elindulni a versenyen – ha teljesen leamortizálja az autóját.
Nincs üzemanyagtöltés az időmérő utolsó etapja után
Az idei évtől a csapatoknak annyi üzemanyaggal kell megkezdeniük az időmérő edzés utolsó etapját, hogy az elegendő legyen a mindent eldöntő felvonásban, illetve a verseny első etapjában, ugyanis a 2003-as idényhez hasonlóan, többé nem engedélyezett a tankolás a harmadik kör után.
Mindez azt eredményezheti, hogy az élről indulók kevesebb ideig maradhatnak pályán a verseny első felében, ami igencsak megkavarhatja a sorrendet a kiállások első körét követően.
Az idei évtől nem lesz várakozás a boxutcában az időmérő utolsó etapja előtt, hiszen a versenyzőknek már nem lesz érdekük minél több üzemanyagot elégetni, ugyanis azt nem tölthetik vissza autóikba a verseny előtt.
Rövidebb kvalifikációs etap
Az időmérő edzések utolsó etapja 15-ről 10 percesre rövidül. Mindez fokozza az izgalmakat,és kiszorítja a népszerűtlen üzemanyag égetést az edzésről, amit már magában az a szabály értelmetlenné tenne, miszerint nem lehet újratölteni az autókat a versenyt megelőzően.
A versenyzőknek körülbelül két gyorskör megtételére lesz elég idejük a rendelkezésükre álló tíz percben.