Milyen újdonságokat tartogat az idei F1-es szezon?

Természetesen egyetlen év sem telhet el úgy, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség ne változtatna valamit a szabályokon. Írásunkban összefoglaltuk a legfontosabb változásokat, és azok hatását az idei szezonra…

Természetesen egyetlen év sem telhet el úgy, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség ne változtatna valamit a szabályokon. Írásunkban összefoglaltuk a legfontosabb változásokat, és azok hatását az idei szezonra…

Éjszakai verseny

Az idei évben bemutatkozó Szingapúri Nagydíjjal egy új fejezetet kezdődik meg a Forma-1-ben, ugyanis megrendezésre kerül az első éjszakai futam a sport történetében.

Bernie Ecclestone bízik benne, hogy a rajt időpontjának eltolásával, sokkal több rajongó nézi majd a versenyt Európában, ahol a reggeli időpont helyett délután közvetíthetik élőben a futamot.

A Forma-1 bennfentesei nyugodtak, mert biztosak benne, hogy az FIA mindent megtesz majd annak érdekében, hogy a kivilágított pályán éppen olyan biztonságos legyen a versenyzés, mint világosban.

Ha sikerrel végződik a Szingapúri Nagydíj, akkor minden bizonnyal újabb éjszakai versenyek kerülnek a naptárba, különösen a keletre lévő térségek, mint Malajzia és Ausztrália lesznek felszólítva, hogy készüljenek fel a villanyfényes versenyek megrendezésére.

Új pályák Valenciában és Szingapúrban

Hosszú éveken át Monaco büszkélkedhetett az egyetlen utcai versennyel a Forma-1-ben, azonban az idei évben bemutatkozó valenciai és szingapúri versenypálya megtöri a hercegség egyeduralmát a sportban.

Az F1 legújabb pályái amellett, hogy csodálatos helyszíneken fekszenek, vonalvezetésükkel biztosítják az izgalmas, eseményekben gazdag versenyeket, nem is beszélve arról, hogy közelebb hozzák a csapatokat és pilótákat, azaz az egész sportot az emberekhez.

Motorkorlátozások

A Forma-1-es motorgyártó nagyvállalatok már eddig is hozzá voltak szokva a megszorításokhoz, azonban az idei évben minden eddiginél szigorúbbak a szabályok.

A különböző elemek befagyasztása azt eredményezte, hogy a nagyvállalatoknak már nem kell milliókat költeniük arra, hogy megpróbáljanak extra lóerőket kihozni jelenlegi erőforrásukból. Azonban ne higgyük azt, hogy az ezáltal megmaradt pénzt félreteszik. A jövő évtől bevezetésre kerülő kinetikus energiatároló-rendszer (KERS) fejlesztőmunkálatai már javában zajlanak, így a háttérben keményen megy a készülődés, és a pénzköltés.

Az első motorcseréért nem jár büntetés

Azzal, hogy a jelenlegi erőforrások megbízhatósága minden eddiginél nagyobb, és a meghibásodások száma a minimálisra csökkent, a csapatok legnagyobb félelme az, hogy egy kisebb meghibásodás komoly kihatással lehet a bajnokság végkimenetelére.

Az idei évtől a csapatok az első motorcseréjüket büntetés nélkül megússzák. Mindössze annyit kell bizonyítaniuk, hogy a cserére szorult motor valóban meghibásodott.

Az egységesített elektronika (SECU)

A versenyzők többé már nem állhatnak rá a gázpedálra a kanyarok kijáratánál, és az eddiginél jóval több dolguk lesz a fékzónákban, ugyanis a korrigálásokat már nem végzi el helyettük az elektronika.

A kipörgésgátló, a rajtautomatika, és az elektronikus fékrásegítés betiltásával, sokkal nehezebb lesz a dolguk a versenyzőknek, és remélhetőleg ez érdekesebbé és kiszámíthatatlanabbá teszi majd a versenyeket azzal, hogy gyakrabban láthatunk hibákat.

Mindez a köridőkre is kihatással lesz, ám ez a hosszabb etapok végén mutatkozik csak meg igazán, mikor rosszabb állapotban lesznek a gumik.

A fej védelme

Mikor David Coulthard autójának hátsó abroncsa kis híján eltalálta Alexander Wurz bukósisakját a tavalyi szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon, világossá vált, javítani kell a versenyzők fejének biztonságán.

Az FIA úgy döntött, az idei évtől további 20 mm-rel megnöveli pilótafülke oldalát, valamint meghosszabbítja azt. Amellett, hogy ezzel nő a versenyzők biztonsága, a csapatoknak nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a visszapillantó tükrök elhelyezésére, hogy a változtatások ne korlátozzák a pilótát a szabad kilátásban.

Megszorítások a felhasználható anyagok terén

Az FIA kiadott egy listát, amely az összes olyan anyagot tartalmazza, amelyet fel lehet használni a Forma-1-es autók építésekor. Ezzel azt szeretné megakadályozni a szövetség, hogy a csapatok milliókat költsenek egzotikus anyagokra, melyek minimális előnyhöz juttatják őket.

Bio üzemanyag a Forma-1-ben

A 2008-as szezontól az autókban használt üzemanyagnak minimum 5.75%-a biológiai eredetűnek kell lennie. Mindez lehetővé teszi, hogy a csapatok felkészüljenek a nagyobb váltásra. A versenyzésre mindez valószínűleg nem lesz kihatással.

Négy versenyhétvégés sebességváltó

A hosszú élettartamú motorok után logikus lépés volt, hogy más elemek is kövessék ezt a tendenciát. Az idei évtől egy sebességváltónak négy egymást követő versenyhétvégét (szombat, vasárnap) kell majd kibírnia. Természetesen a fokozatok szabadon állíthatók, hogy azok a lehető legjobban illeszkedjenek az adott pályához, ám bármiféle meghibásodás öt rajthelyes büntetést von maga után.

Extra tesztek fiatal tehetségeknek

Bár a tesztkorlátozás eredményesen csökkentette a költségeket, hátrányaként felróható volt, hogy még az eddiginél is kevesebb lehetőséget kaptak a körözésre a fiatal, feltörekvőben lévő tehetségek.

Hogy javítsanak ezen a helyzeten, az idei évtől a csapatoknak lehetőségük van olyan pilótáknak lehetőséget adni a tesztelésre, akik az elmúlt két évben nem versenyeztek, és ezen időszak alatt nem teszteltek négy napnál többet.

Az ezeken a tesztnapokon megtett kilométerek természetesen nem adódnak hozzá a hivatalos tesztkilométerekhez, így a csapatok fejfájás nélkül körözhetnek.

A tartalékautó betiltása

Az új szabályok értelmében egy csapat két autóval képviseltetheti magát a versenyeken, így a tartalékautó, mint olyan, megszűnt létezni a sportban. Mivel a versenyautók megbízhatósága minden eddiginél jobb, mindez nem lesz komoly kihatással a csapatokra, bár egy esetleges utolsó pillanatban bekövetkező nagy bukás azt is eredményezheti, hogy valaki nem fog tudni elindulni a versenyen – ha teljesen leamortizálja az autóját.

Nincs üzemanyagtöltés az időmérő utolsó etapja után

Az idei évtől a csapatoknak annyi üzemanyaggal kell megkezdeniük az időmérő edzés utolsó etapját, hogy az elegendő legyen a mindent eldöntő felvonásban, illetve a verseny első etapjában, ugyanis a 2003-as idényhez hasonlóan, többé nem engedélyezett a tankolás a harmadik kör után.

Mindez azt eredményezheti, hogy az élről indulók kevesebb ideig maradhatnak pályán a verseny első felében, ami igencsak megkavarhatja a sorrendet a kiállások első körét követően.

Az idei évtől nem lesz várakozás a boxutcában az időmérő utolsó etapja előtt, hiszen a versenyzőknek már nem lesz érdekük minél több üzemanyagot elégetni, ugyanis azt nem tölthetik vissza autóikba a verseny előtt.

Rövidebb kvalifikációs etap

Az időmérő edzések utolsó etapja 15-ről 10 percesre rövidül. Mindez fokozza az izgalmakat,és kiszorítja a népszerűtlen üzemanyag égetést az edzésről, amit már magában az a szabály értelmetlenné tenne, miszerint nem lehet újratölteni az autókat a versenyt megelőzően.

A versenyzőknek körülbelül két gyorskör megtételére lesz elég idejük a rendelkezésükre álló tíz percben.

Görgess tovább, ez is érdekelhet!

HIRDETÉS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Ezeket is ajánljuk!

HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS