Nagy a vita, veszélybe kerültek az F1-es sprintfutamok! - F1VILÁG.HU

Nagy a vita, veszélybe kerültek az F1-es sprintfutamok!

HIRDETÉS
Akár a 2022-es sprintfutamokra vonatkozó terveket is veszélybe sodorhatja az a pénzügyi vita, mely a McLaren-vezérigazgató, Zak Brown szerint folyik a Forma-1 csapatai között.
NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 17: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda leads the field into turn one at the start during the Sprint for the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 17, 2021 in Northampton, England. (Photo by Michael Regan/Getty Images)

Azt követően, hogy tavaly három helyszínen sikerrel próbálták ki a sprintkvalifikációs formátumot, a tervek szerint 2022-ben összesen hat versenyhétvégén rendeznének sprintfutamot szombatonként.

Végleges döntés azonban még nincs, a csapatoknak ugyanis meg kell állapodniuk az F1-es kereskedelmi jogok birtokosával arról, hogy milyen extra pénzeket kapnak az új formátum miatt.

Úgy tudni, 2021-ben a Forma-1 csapatai fejenként 100 ezer dollárt, azaz közel 31,5 millió forintot kaptak minden egyes sprintfutamért, emellett pedig 450 ezer dollárral – mintegy 141 millió forinttal – megemelték az idényre vonatkozó költségplafont. Emellett pedig autónként további 100 ezer dollárt kaptak abban az esetben, ha valamely sprintfutamon komoly anyagi káraik keletkeztek.

A hírek szerint az F1 vezetése viszont idén már nem szeretne extra pénzeket kifizetni a balesetekért. Ehelyett az első öt sprintfutamos hétvégére alkalmanként 500 ezer dollárt, illetve minden további új formátumos eseményért 150 ezer dollárt fizetne ki a csapatoknak – összesen tehát minden istálló 2,65 millió dollárt, tehát megközelítőleg 833 millió forintot kapna kézhez 2022-ben.

Úgy hírlik azonban, az elképzelést nem fogadták jól a nagyobb csapatok, akik eleve a költségplafon határán működnek. Szerintük a fent említett összeg nem lenne elég, és attól tartanak, baleset esetén abból a pénzből kellene költeniük, amit egyébként a teljesítménynövelésre és a fejlesztésekre szánnak.

Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója állítja, egy általa meg nem nevezett csapat – a hírek szerint a Red Bull – azt szeretné, ha a felajánlott összeg helyett 5 millió dollárral megemelnék a költségplafont. Ezzel viszont a kisebb istállók nem értenek egyet, szerintük ugyanis ezzel a lépéssel csupán azt érnék el, hogy a több pénzből gazdálkodó csapatok többet költhetnének fejlesztésekre.

Mivel két hónap múlva rajtol a Forma-1-es idény, a vitát mihamarabb le kellene zárni, máskülönben fennáll annak a kockázata, hogy az előttünk álló szezonban nem tudnak majd sprintfutamos hétvégéket tartani.

Az F1 jelenlegi irányítási struktúrájában ugyanis az aktuális évre vonatkozó szabályváltozásokhoz jelentős többségre van szükség, a 30 voksolóból 28-nak meg kell szavaznia a változtatásokat az F1 Bizottságán belül. Az F1 és az FIA 10-10 szavazata adott, ám mivel a hírek szerint három nagycsapat, a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull ellenáll, egyáltalán nem zárható ki, hogy a sprintfutamokra vonatkozó tervek meghiúsulnak, pláne, hogy ezek az istállók akár partnercsapataikat is maguk mellé tudják állítani.

A McLaren egyébként elégedett az F1 ajánlatával, Zak Brown viszont komolyan tart attól, hogy az idei évre nem sikerül megoldást találniuk. A brit istálló vezérigazgatója egyáltalán nem örül annak, hogy a többi nagycsapat megpróbálja feljebb tornázni a költségplafon összegét.

Hirdetés

„Mindannyian ugyanazokkal a kihívásokkal állunk szemben. Mindannyiunknak problémás lesz, ha úgy alakul, hogy több balesetet szenvedünk el. Szerintem ez része a sportnak. Meg kell birkózni a kihívásokkal, és nem csupán úgy, hogy előveszem a csekkfüzetemet” – mondta Brown, majd hozzátette: „Egy csapat különösen akarja az 5 millió dolláros költségplafon-emelést, ami nevetséges, és nincsenek racionális tények az elképzelés mögött.”

A McLaren-főnök szerint talán az lenne a legjobb, ha a 2022-es idényre dobnák a sprintfutamos terveket, és ehelyett inkább 2023-ra fókuszálnának, a következő évi változtatásokhoz ugyanis elég, ha csak 6 istálló támogatja a terveket, hiszen a többség szavazata számít.

„Nem szeretném, ha abba a helyzetbe kerülnénk, hogy szavaznunk kell 2022-re, amikor is 8 voksra van szükség, mivel már túlmentünk határidőkön. Szerintem előre kellene mennünk, és 2023-ra fixálni a dolgokat. Ha kemények akarunk lenni, egyáltalán ne emeljük a költségplafont.”

„Tehát vagy kompromisszumra jutunk, és egy kicsit emelünk rajta, és elkezdjük 2022-ben, vagy kihagyjuk 2022-t. És ebben az esetben szerintem néhány csapatnak el kellene majd magyaráznia a rajongóknak, hogy miért is nincsenek sprintversenyek.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!