Ahogyan arról az F1Világ is beszámolt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) múlt héten jelentette be, intézkedéseket hoz annak érdekében, hogy megszüntesse a 2022-es Forma-1-es versenyautók kellemetlen velejáróját, az úgynevezett delfinezést, mely többek szerint komoly egészségügyi kockázatot jelent a versenyzőkre nézve.
A szövetség közbelépésével számos csapat nem ért egyet, Christian Horner például úgy látja, szerinte az FIA csak a Mercedes miatt intézkedett, mely csapat a legjobban küszködik autójának pattogásával. A Red Bull-főnök szerint egész egyszerűen arról van szó, hogy nem a Forma-1 szabályaival van gond, hanem a Mercedes autójával – és ezt a német istállónak kellene megoldani.
Az F1 elnök-vezérigazgatója, Stefano Domenicali még a Kanadai Nagydíj szombati napján hívta össze a csapatfőnököket, hogy egyeztetéseket folytassanak a témában, Wolff pedig ezt követően újságíróknak nyilatkozva fakadt ki néhány rivális csapat kapcsán.
„Nem csak a Mercedesről beszélek: minden autó megszenvedte valamennyire a körülményeket Bakuban, ahogyan itt, Montrealban is. Az autók nagyon merevek, emiatt túlságosan pattognak, vagy nevezzük bárhogyan. Ennek olyan hosszú távú egészségügyi hatásai lesznek, amelyeket még fel sem tudunk mérni, és hogy eközben egyesek a háttérből próbálnak manipulálni és a versenyzőiket kondicionálni, az egyszerűen szánalmas” – nyilatkozta a Mercedes csapatvezetője.
„Persze lesznek, akik megkérdőjelezik az én őszinteségemet is. De emiatt mondom, hogy ez nem csak egyetlen csapat problémája. Még a Red Bull egyik versenyzője, [Sergio] Perez is azt mondta, hogy 300 km/órás sebesség felett már nem látja a fékpontokat, nem tudja megfelelően pozícionálni az autóját. De hallgassuk csak meg, amit [Carlos] Sainz, [Daniel] Ricciardo, [Esteban] Ocon, [Kevin] Magnussen vagy a mi két versenyzőnk mondott a témában. Ez a szívóhatás tervezési problémája, amit meg kell oldanunk, mielőtt bármilyen következménye lenne.”
Christian Horner Kanadában úgy nyilatkozott, a szombati, csapatfőnöki egyeztetés „színházi elemeket” is tartalmazott – szerinte ennek legfőbb oka, hogy a Forma-1-ről évek óta dokumentumfilm-sorozatot készítő Netflix kamerái ezen a hétvégén Toto Wolffot követték.
„Szerintem voltak színházi elemei is ennek a meetingnek. Lewisnak új filmje érkezik, és talán amiatt” – mondta nevetve a Red Bull csapatfőnöke.
Az Aston Martint irányító Mike Krack arról beszélt, a találkozón egyesek „egy kicsit felfokozott érzelmi állapotban” voltak, és tapintható volt a feszültség a levegőben.
A hírek szerint Wolff Mattia Binottóval, a Ferrari csapatfőnökével is összeszólalkozott az „asztalcsapkodós” találkozón. A maranellóiak főleg azt kifogásolták, hogy a Mercedes már a Kanadai Nagydíj hétvégéjére egy második, a padlólemezre szerelendő távtartó rúddal érkezett, holott annak használatára csak a versenyhétvége előestéjén kiadott technikai direktíva adott engedélyt. Valójában ráadásul kiderült, hogy a technikai szabályzat nem is teszi lehetővé a használatát, a Mercedes tehát kénytelen volt leszerelni azt autójáról. A rivális csapatok ugyanakkor azt gyanítják, a német istálló belső információkhoz juthatott, ezért tudott ilyen gyorsan elkészülni a megoldással.
„Toto azt mondja, hogy az éjszaka folyamán csinálták. Én csupán annyit tudok, hogy mi a Ferrarinál erre nem lennénk képesek” – mondta Binotto ennek kapcsán. „Nem kétséges, meglepett, hogy egy csapat képes egy éjszaka alatt előállni egy ilyen megoldással. De csak arra tudok hagyatkozni, amit ő állít.”
A Forma-1-es csapatok ezen a héten tovább folytatják majd az értekezést a témában, az FIA új direktívája pedig várhatóan a jövő hétvégi Brit Nagydíjon lép életbe.