A fenntarthatóság és a mezőny kiegyensúlyozottságának érdekében még 2021-ben vezettek be kötelező költségplafont a mezőny tagjai számára az F1-ben. Eredetileg 175 millió dollárban állapodtak meg az érdekeltek, a koronavírus-járvány sújtotta 2020-as esztendőt követően azonban végül 145 millió dollárban [136,5 millió euróban] egyeztek ki a csapatok, ezt az összeget ráadásul a bevezetést következő két évben további 5-5 millió dollárral csökkentik.
Ha összehasonlítjuk a csapatok 2019-es és 2021-es költekezését, olyan óriási különbséget mégsem láthatunk – ennek egyik legfőbb oka az, hogy a financiális szabályzat szerint számos terület – így a marketingköltségek, a versenyhétvégéken való elszállásolás költségei, és a versenyzők, valamint a három legjobban kereső alkalmazott fizetése – nem tartozik a költségplafon alá.
Figyelembe kell venni további azt is, hogy 2021-ben eggyel több verseny volt, mint 2019-ben, a csapatok így 1,2 millió dollárnyi pluszpénzt kaptak. A nemrég bevezetett financiális szabályozás tehát nem feltétlenül a csapatok költéseiben, hanem inkább az alkalmazottak számában érhető tetten.
A csapatok költései [a motorköltségek nélkül]
Csapat | 2019 | 2021 | Különbség |
---|---|---|---|
Red Bull | 373,8 M € | 371,5 M € | -2,3 M € |
Ferrari (nincs adat) | – | – | – |
Mercedes | 394,6 M € | 355,7 M € | -38,9 M € |
Alpine | 204 M € | 200,8 M € | -3,2 M € |
McLaren | 317,8 M € | 316 M € | -1,9 M € |
Alfa Romeo (nincs adat) | – | – | – |
Aston Martin | 182,5 M € | 244,7 M € | +62,2 M € |
Haas (csak Angliában) | 120,1 M € | 94 M € | -26 M € |
AlphaTauri | 165,9 M € | 165,8 M € | -0,1 M € |
Williams | 150,5 M € | 188,7 M € | +38,2 M € |
A Red Bull például a német sajtó számításai szerint 154-gyel kevesebb alkalmazottat foglalkoztatott 2021-ben, mint 2019-ben. Ebből közel 100-an a Red Bull Technology tervezői részlegén tevékenykedtek. A Mercedes eközben 59 munkavállalójától volt kénytelen megválni, a német istálló viszont még így is a legtöbb dolgozóval rendelkező csapat a Forma-1-ben, összesen 1004-en állnak az istálló szolgálatában.
Az, hogy a Mercedesnél közel 300-zal többen dolgoznak, leginkább annak a ténynek köszönhető, hogy a német istállónál alacsonyabb az átlagbérezés. Egy Red Bull-alkalmazott évente átlagosan 160 ezer eurót [megközelítőleg 64 millió forint] keresett 2021-ben, míg a Mercedesnél 123 ezer eurót [kb. 49 millió forint].
A csapatok alkalmazottai [a motorrészleg nélkül]
Csapat | 2019 | 2021 | Különbség |
---|---|---|---|
Red Bull | 875 | 721 | -154 |
Ferrari (nincs adat) | – | – | – |
Mercedes | 1063 | 1044 | -59 |
Alpine | 778 | 820 | +42 |
McLaren | 841 | 837 | -4 |
Alfa Romeo (nincs adat) | – | – | – |
Aston Martin | 479 | 457 | -22 |
Haas (csak Angliában) | 102 | 108 | +6 |
AlphaTauri | 332 | 353 | +21 |
Williams | 675 | 755 | +80 |
Érdekes megjegyezni, hogy a költségplafon 2021-es bevezetése után nemcsak a Mercedesnél, de az Alpine-nál, a McLarennél, a Williamsnél, és feltételezhetően a Ferrarinál is többen dolgoznak, mint a Red Bullnál. Hozzá kell azonban tenni, az energiaital-gyárosok nem feltétlenül rúgtak ki minden alkalmazottat 2021-re, sokakat közülük feltehetően átcsoportosítottak a Red Bull Powertrains nevű, újonnan megalapított motorgyártó vállalathoz.
Mivel a költségvetési korlátozás bevezetése a kisebb csapatokat érthető módon nem érintette annyira, az ő esetükben az alkalmazottak számának csökkenése sem érzékelhető. Úgy tudni, az idén már új fő támogatóval rendelkező Haasnak 2023-ban története során először áll majd rendelkezésére a szabályzatban meghatározott 135 millió dolláros összeg.
Habár a fenti adatok alapján talán kisebb mértékben csökkentek a Forma-1-es csapatok kiadásai a költségplafon ellenére, mint az ember gondolta volna, valójában minden megspórolt forint aranyat ér az F1-es üzleti modellben, leginkább azért, mert a csapatok bevételei nem csökkennek, hanem nőnek.
A Mercedes például 2021-ben 44 millió euróval költött kevesebbet, mint 2019-ben, másfelől viszont 31 millió euróval több bevételre tett szert, így jelentős mértékben növelni tudta profitját. Mivel 2023-ban tovább, 135 millió dollárra csökkentik a költségplafon mértékét, és ez alá tartoznak a kutatási és fejlesztési, valamint a gyártási költségek is, a topcsapatok nem tudnak olyan jelentős előnyre szert tenni technikai fronton, mint korábban…