Friss hírek

Alig csökkentek a topcsapatok kiadásai az F1-ben, eláruljuk, miért!

A költségvetési plafon Forma-1-es bevezetése miatt a Red Bull csapata volt kénytelen megválni a legtöbb dolgozójától az elmúlt években. Érdekes tény viszont, hogy a topcsapatok költései nem csökkentek olyan jelentős mértékben az új financiális szabályozás ellenére – ennek okait taglaljuk ebben a cikkben.

A fenntarthatóság és a mezőny kiegyensúlyozottságának érdekében még 2021-ben vezettek be kötelező költségplafont a mezőny tagjai számára az F1-ben. Eredetileg 175 millió dollárban állapodtak meg az érdekeltek, a koronavírus-járvány sújtotta 2020-as esztendőt követően azonban végül 145 millió dollárban [136,5 millió euróban] egyeztek ki a csapatok, ezt az összeget ráadásul a bevezetést következő két évben további 5-5 millió dollárral csökkentik.

Ha összehasonlítjuk a csapatok 2019-es és 2021-es költekezését, olyan óriási különbséget mégsem láthatunk – ennek egyik legfőbb oka az, hogy a financiális szabályzat szerint számos terület – így a marketingköltségek, a versenyhétvégéken való elszállásolás költségei, és a versenyzők, valamint a három legjobban kereső alkalmazott fizetése – nem tartozik a költségplafon alá.

Hirdetés
 

Figyelembe kell venni további azt is, hogy 2021-ben eggyel több verseny volt, mint 2019-ben, a csapatok így 1,2 millió dollárnyi pluszpénzt kaptak. A nemrég bevezetett financiális szabályozás tehát nem feltétlenül a csapatok költéseiben, hanem inkább az alkalmazottak számában érhető tetten.

A csapatok költései [a motorköltségek nélkül]

Csapat20192021Különbség
Red Bull373,8 M €371,5 M €-2,3 M €
Ferrari (nincs adat)
Mercedes394,6 M €355,7 M €-38,9 M €
Alpine204 M €200,8 M €-3,2 M €
McLaren317,8 M €316 M €-1,9 M €
Alfa Romeo (nincs adat)
Aston Martin182,5 M €244,7 M €+62,2 M €
Haas (csak Angliában)120,1 M €94 M €-26 M €
AlphaTauri165,9 M €165,8 M €-0,1 M €
Williams150,5 M €188,7 M €+38,2 M €

A Red Bull például a német sajtó számításai szerint 154-gyel kevesebb alkalmazottat foglalkoztatott 2021-ben, mint 2019-ben. Ebből közel 100-an a Red Bull Technology tervezői részlegén tevékenykedtek. A Mercedes eközben 59 munkavállalójától volt kénytelen megválni, a német istálló viszont még így is a legtöbb dolgozóval rendelkező csapat a Forma-1-ben, összesen 1004-en állnak az istálló szolgálatában.

Az, hogy a Mercedesnél közel 300-zal többen dolgoznak, leginkább annak a ténynek köszönhető, hogy a német istállónál alacsonyabb az átlagbérezés. Egy Red Bull-alkalmazott évente átlagosan 160 ezer eurót [megközelítőleg 64 millió forint] keresett 2021-ben, míg a Mercedesnél 123 ezer eurót [kb. 49 millió forint].

A csapatok alkalmazottai [a motorrészleg nélkül]

Csapat20192021Különbség
Red Bull875721-154
Ferrari (nincs adat)
Mercedes10631044-59
Alpine778820+42
McLaren841837-4
Alfa Romeo (nincs adat)
Aston Martin479457-22
Haas (csak Angliában)102108+6
AlphaTauri332353+21
Williams675755+80

Érdekes megjegyezni, hogy a költségplafon 2021-es bevezetése után nemcsak a Mercedesnél, de az Alpine-nál, a McLarennél, a Williamsnél, és feltételezhetően a Ferrarinál is többen dolgoznak, mint a Red Bullnál. Hozzá kell azonban tenni, az energiaital-gyárosok nem feltétlenül rúgtak ki minden alkalmazottat 2021-re, sokakat közülük feltehetően átcsoportosítottak a Red Bull Powertrains nevű, újonnan megalapított motorgyártó vállalathoz.

Mivel a költségvetési korlátozás bevezetése a kisebb csapatokat érthető módon nem érintette annyira, az ő esetükben az alkalmazottak számának csökkenése sem érzékelhető. Úgy tudni, az idén már új fő támogatóval rendelkező Haasnak 2023-ban története során először áll majd rendelkezésére a szabályzatban meghatározott 135 millió dolláros összeg.

A Red Bull vált meg a legtöbb alkalmazottól |Fotó: ACM / Michael Alesi

Habár a fenti adatok alapján talán kisebb mértékben csökkentek a Forma-1-es csapatok kiadásai a költségplafon ellenére, mint az ember gondolta volna, valójában minden megspórolt forint aranyat ér az F1-es üzleti modellben, leginkább azért, mert a csapatok bevételei nem csökkennek, hanem nőnek.

A Mercedes például 2021-ben 44 millió euróval költött kevesebbet, mint 2019-ben, másfelől viszont 31 millió euróval több bevételre tett szert, így jelentős mértékben növelni tudta profitját. Mivel 2023-ban tovább, 135 millió dollárra csökkentik a költségplafon mértékét, és ez alá tartoznak a kutatási és fejlesztési, valamint a gyártási költségek is, a topcsapatok nem tudnak olyan jelentős előnyre szert tenni technikai fronton, mint korábban…

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!