Nem is gondolnánk, milyen kutatások rejlenek egy versenyoverál tervezése mögött – az alap, hogy tűzálló legyen, de hogyan tud fejleszteni a ruhákon az FIA, és mi az, amit vizsgálnak egy teszt során? Az FIA új versenyoveráljai biztonságosabbak, erősebbek, és a legnagyobb megpróbáltatásokat is állják, amelyekkel versenykörülmények között találkozhatnak a versenyzők.
Büntetik, ha nincs rendben a „dress code”
A Formula-E 2018-as Punta Del Este E-Prix-jén Lucas di Grassi súlyos büntetést kapott amiatt, hogy nem viselte a megfelelő tűzálló aláöltözéket. A brazil versenyzőt 10 000 eurós büntetéssel és 3 büntetőponttal sújtották – a szankciót di Grassi azonnal elfogadta.
„Ez az én hibám volt” – mondta. „Azért hoztam ezt a döntést, mert extrém meleg volt, és kifogytam az alsóruházatokból, és nem gondoltam, hogy ez probléma. De természetesen tisztában kell lennem azzal, hogy a megfelelő öltözéket kell viselnem a verseny alatt.”
2020-tól minden versenyzőnek a Forma-1-ben, a Formula-E-ben (a szezon 2019-ben kezdődött, így nekik már most is), a WRC-ben és a WEC-ben nagyobb figyelmet kell szentelnie annak, hogy mit visel. 2020-tól tehát az FIA által kiadott új, „Védőruházatokra vonatkozó szabályzat” kötelező lesz ezekben a sorozatokban, 2021-től a Formula-2-ben, a rali világversenyeken és az FIA világkupákon is, 2029-től pedig minden sorozatban, amely megtalálható a Nemzetközi Sportnaptárban.
Ez azt jelenti, hogy a versenyzők csak olyan ruházatot (overál, alsóruházat, kesztyűk, cipők) viselhetnek, amelyek átmentek a szigorú teszteken. A védőruházatokat közel 20 éve ugyanazon szabályzat szerint újítják, így az FIA idejét látta egy új szabvány kifejlesztésére, amit a vezető versenyzői overálgyártókkal együtt hozott létre.
Itt is kulcsfontosságú a súly
Az overálok korábban nehéz anyagból készültek, azonban az elmúlt években már az anyagokon is változtattak, és a Nomexre váltottak – egy könnyű kialakítású, mesterséges anyagra, amely hő- és vegyi anyagok ellen véd. Ezt a szabványt 18 évvel ezelőtt fogadták el, de a legújabb fejlesztés szélesebb körű módosítást igényelt minden versenyoverál esetében.
Az új szabályzat előírja, hogy minden ruházati darabnak át kell mennie a szigorú teszteken. Újítást jelent az úgynevezett Hőátadási Index (HTI), amelyet 20 százalékkal növeltek. Nuno Costa, az FIA Versenyzői Biztonságért felelős vezetője elmondta, a fejlesztés kulcsfontosságú volt, hiszen ez további előrelépést jelent a közvetlen lángokkal és másodfokú égési sérülésekkel szembeni védelem területén.
„Az előző szabvánnyal az volt a problémánk, hogy amikor a hőátadást teszteltük az overálokon és a kesztyűkön, az aláöltözet, a maszkok, a zoknik és a cipők kapcsán csak az anyagsűrűségre vonatkozóan voltak elvárásaink” – mondta Costa.
[su_quote]Az évek során a versenyzők elkezdtek olyan anyagokat viselni, amelyek inkább a kényelmet szolgálták, és az anyagsűrűség már nem volt releváns.[/su_quote]
A sűrű anyagokról való áttérés mögött az is állhat egyébként, hogy a pilóták minél kevesebb súlyt szeretnének magukon cipelni a versenyek során. A „súlyspórolás” már olyan szintre emelkedett, hogy Lewis Hamilton megkérte a gyártót, hogy varrás nélküli aláöltözetet biztosítson számára – ezzel ugyanis 10 grammot spórolnak. De nem ez volt az egyetlen módosítási kérése a ruhával kapcsolatban: a Puma olyan overált gyártott, amely mindössze 650 grammot nyom és két rövidebb cipőfűzővel 50 grammot spóroltak.
Eddig nem így teszteltek
Az aláöltözet az új szabályok szerint része lesz a hőátadási tesztnek, ami azt jelenti, hogy ennek is meg kell felelnie az új előírásoknak.
„Annak megfelelően nyújtjuk az anyagokat, ahogyan a trikókat és az alsónadrágokat hordják a versenyzők az autóban. Szóval megbizonyosodunk arról, hogy ha az anyag nyúlik is, a versenyző megfelelő védelemben részesül” – mondta Costa.
A teszt során, amennyiben az anyagot láng éri, minimum 5 másodpercnek kell eltelnie ahhoz, hogy 24 °C-kal emelkedjen a hőmérséklete.
Éppen ez a fejlesztés kulcsterülete: a gyártók küszködtek is vele, hiszen a teszt során az anyagot nyújtják is, erre pedig korábban nem került sor. A gyártóknak így új technológiákat kellett kialakítaniuk a ruhadarabok készítéséhez.
„Sokkal inkább az anyag szövéséről van szó, nem is az anyag típusáról” – magyarázta Costa.
5-12 másodpercig védett a versenyző
A szabvány tehát jócskán szigorodott a korábbihoz képest: minden ruhadarabot érinti, és a teszten minden darabnak át kell esnie.
[su_quote]A teszten ellenőrzik, hogy amennyiben az overált láng éri, 11 helyett már 12 másodpercig kell ellenállnia, a zokniknak és a maszknak 5 másodpercig, a cipőknek 11 másodpercig, a kesztyűknek 11 másodpercig – kivéve a tenyér részét, amelynél 8 másodperc a határérték.[/su_quote]
A feladat nagy kihívást jelentett a gyártók számára, ezt Nico Buzzatti, az Alpinestars ruhagyártó minőségügyi vezetője is elismerte.
„Az overálok HTI-tesztje jelentette a legnagyobb kihívást. Meg kellett bizonyosodnunk arról, hogy az overál megfelel az új, sokkal szigorúbb szabályoknak, ugyanakkor ugyanolyan könnyű marad, megadva a továbbfejlesztés lehetőségét. És biztosra kellett mennünk abban is, hogy még mindig ugyanolyan magas szintű a légáteresztő képessége, amit eddig tapasztalhattak a termékeinknél.”
Túl vastag overálok = fáradtság
A modern versenyoverálok könnyűek, jól szellőznek, így a kényelem és a biztonság is magas szintű az autókban. A dilemmát az okozta számukra, hogy hogyan tartsák fenn ezt a minőséget az új szabályoknak való megfelelés során.
„Ha az overálok túl vastagok, akkor a versenyzők könnyebben elfáradhatnak, mert alacsonyabb lesz a légáteresztő képessége a ruhának” – mondta Costa. „Ezért van az, hogy a kényelem ennyire fontos – az overáloknak megfelelőnek kell lenniük az FIA bajnokságai során is.”
Amikor 1-2 mm-en múlik a kényelem
Mivel a versenyzők óriási sebességgel versenyeznek, gyakorlatilag tökéletes környezetben, ezért a legkisebb kényelmetlenséget is megérzik a pilótafülkében ülve. Az Alpinestars így a versenyzőkkel együtt dolgozik a ruhák fejlesztése során.
„Sokszor a versenyző testalkata vagy az ülés kialakítása okozza a kényelmetlenséget – ekkor 1 vagy 2 mm-rel arrébb tesszük a varrást, hogy megoldjuk ezt a problémát” – magyarázta Buzzatti. „A ruhák légáteresztő képessége rendkívül magas a méhsejtszerkezet miatt. A lényeges helyeken, a hát alsó részénél, az ágyéknál és az alsó karoknál könnyebben nyúló, légáteresztő paneleket helyeztünk el, amelyeknek köszönhetően könnyebben mozognak a pilóták.”
Az új szabályozás szerint minden ruhadarab 10 évre kapja meg az „engedélyét” – az FIA kutatásai szerint a biztonságosság egy bizonyos idő után ugyanis csökkenhet. A ruhák eredetiségét is vizsgálja majd az FIA minden érintett versenysorozatban, ennek érdekében egy új rendszert vezetett be – így az ellenőrzés könnyebben megy majd számukra és a nemzeti hatóságok számára is.
További tervek: a maszkok következnek
A jövőben vannak tervek a maszkok újratervezésére is, pontosabban egy, a maszkhoz kapcsolódó olyan rendszer bevezetésére, amellyel a sisakot levehetik a versenyzőről anélkül, hogy terhelést helyeznének a pilóta nyakára – ezzel további sérülésektől óvnák meg a sérültet.
„Ezidáig nem voltak olyan előírások, amelyek szerint csökkenteni kellene a nyak terhelését a sisak eltávolítása során” – mondta Costa. „Ezért az FIA Orvosi Bizottsága arra kérte a Biztonsági Igazgatóságot, hogy jöjjön elő tervekkel és teljesítményértékelésekkel.”
Habár szerencsére nem sűrűn látni tüzet a Forma-1-ben és a motorsport csúcskategóriáiban, Costa úgy véli, ez nem azt jelenti, hogy nyugodtak lehetnek, és leállhatnak a fejlesztésekkel ezen a területen – az új szabványok minden eddiginél nagyobb biztonságot nyújtanak a versenyzők számára úgy, hogy a pluszköltségek minimálisak.
A Formula-E mezőnye már az új szabvány szerint kezdte meg szezonját, 2020-tól azonban a fent említett sorozatokban, így a Forma-1-ben is kötelező lesz majd az új szabályok szerinti ruházat viselése.
A szabálymódosítások mutatják, hogy az FIA folyamatosan kutatásokat végez és tesz is a biztonság növelése érdekében, együttműködve a gyártókkal, akik már most bemutattak jó néhány, az új szabványoknak megfelelő terméket, és teljesítették is az FIA tesztjeit.