A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) több módosítást is eszközölt a szabálykönyvben annak érdekében, hogy az autókra kevesebb aerodinamikai leszorítóerő hasson a Pirelli-abroncsok kímélése érdekében.
Az új szabályok miatt főleg a padlólemezen kellett változtatniuk a csapatoknak, az FIA pedig a leszorítóerőt mintegy 10 százalékkal szerette volna csökkenteni a 2021-es idényre.
A bahreini teszten látottak alapján viszont úgy tűnik, a csapatok téli fejlesztéseik során az új szabályok miatt elveszített leszorítóerő jelentés részét visszanyerték már – a tempó pedig már most közel volt ahhoz, mint amit 2020-ban láttunk.
Max Verstappen teszten elért legjobb ideje [1:28,960) szinte azonos volt a tavalyi Bahreini Nagydíj első szabadedzésén futott idővel, a holland pilóta által elért eredmény pedig egy 11. pozíciót ért volna a tavalyi időmérőn.
Figyelembe véve, hogy a teszteken eltérő üzemanyag-mennyiséggel és motorbeállításokkal köröznek a csapatok, a versenyzők pedig nem nyomják olyan keményen, mint egy időmérőn, kétségkívül több van még az idei versenyautókban.
A Pirelli F1-es főnöke, Mario Isola szerint idén nagyjából hasonló köridőket látunk a versenyzőktől, mint tavaly.
„A különbség tavalyhoz képest nagyon-nagyon csekély” – mondta a szakember. „Próbáltam némi kalkulációt végezni a köridőkkel kapcsolatban a tavalyiakhoz képest, és ezért mondom azt, hogy ha számításba vesszük, hogy a körülmények nem voltak tökéletesek, ráadásul csökkent a leszorítóerő, és más az üzemanyag-szint, szerintem nem fogunk látni teljesítménycsökkenést tavalyhoz képest.”
Isola szerint a csapatok már most visszanyerték az elveszített leszorítóerő közel felét.
„Azt gondolom, hogy az eredeti, 10 százalékos leszorítóerő-csökkenési tervezhez képest jelenleg 4-5 százalékról beszélhetünk.”
Bár az autók végül gyorsabbak lesznek idén, mint sokan várták, a Pirellinél nem tartanak attól, hogy abroncsaik nem bírják majd a terhelést. Sőt, a bahreini teszten a gumigyártó magabiztosan boldogult az 1,5 Psi-os hátsó guminyomással.
„Nem lepett meg, hogy a csapatok ennyi leszorítóerőt vissza tudtak nyerni már a szezon kezdete előtt, hiszen tudjuk, mennyire jók ebben” – folytatta Isola.
„Örülök annak is, hogy az FIA-val, az F1-gyel és a csapatokkal közösen megállapodtunk abban, hogy páruhazmosan dolgozunk két irányba: egyrészt csökkentjük az autók leszorítóerejét, másfelől találunk egy olyan gumikonstrukciót, mely bírja az extra terhelést, ami jó eséllyel érkezni fog a szezon második felében.”
„Szóval a koronavírus okozta nehéz helyzet közepette helyes döntéseket hoztunk, és egy olyan termékünk van most, amely robosztusabb, az autók pedig ugyanolyan gyorsak, mint tavaly.”
„Bízom benne, hogy az új gumiszerkezet tartósabb – ezt a saját tesztjeink adataira támaszkodva mondom. Ezért is döntöttünk amellett, hogy bevezetjük.”