Az elmúlt évben sorozatban 8 konstruktőri bajnoki címet nyerő Mercedes számára nehezen indult a 2022-es idény: a teljesen új szabályok szerint megépült W13-as versenygéppel egész egyszerűen képtelenek felvenni a lépést a Ferrarival és a Red Bull-lal, a legfőbb problémát pedig a „delfinezés” jelensége okozza a csapat számára.
Az autó folyamatos pattogására természetesen próbál megoldást találni a Mercedes, a legutóbbi versenyhétvégén például több irányba is elindultak a beállításokkal, ám nem igazán sikerült kezelhetővé tenni az autót. Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója elismerte, emiatt azt sem tudják, valójában mire képes a W13-as.
„Ez most a legfőbb prioritás. Mivel végső soron megakadályoz bennünket abban, hogy úgy használjuk az autót, ahogy szeretnénk, hogy az optimális teljesítményt nyújtsa” – mondta a szakember a Motorsport.com című portál „delfinezéssel” kapcsolatos kérdésére.
„Amit nem tudunk, az az, hogy ha varázsütésre eltüntetnénk ezt a problémát, milyen is lenne az autónk tempója. Vajon elég gyors lenne, vagy sem? És erre a kérdésre nagyon nehéz választ adni.”
Shovlin azt mondja, kulcsfontosságú, hogy megértsék, mi is okozza az autó pattogását. A csapatnál azt gyanítják, nem egész egyszerűen arról van szó, hogy az egyenesekben túl nagy leszorítóerő hat versenygépeikre, ami emiatt az aszfalthoz ér, majd visszapattan.
„Alapvetően meg kell jobban értenünk a problémát. Van néhány járható út, ami szerintem jó irányt ad nekünk, de beletelik egy kis időbe, mire ezek az elemek felkerülnek az autóra. És nagyon keményen dolgozunk. Nagyon is tisztában vagyunk azzal, hogy vannak más csapatok, melyek hamarabb felülkerekedtek ezen a problémán, mint mi. És ez nem az a sztenderd, amit megszokhattak tőlünk. A gyárban minden erőnkkel azon vagyunk, hogy felülkerekedjünk ezen, megbizonyosodva arról, hogy ne hanyagoljuk el a normál autófejlesztést. De jelenleg rengeteget dolgozunk azon, hogy kihúzzuk magunkat ebből a helyzetből.”
Természetesen nem a Mercedes az egyetlen csapat, melyet hátráltatott a pattogó jelenség, a riválisok többsége azonban a padlólemez kisebb-nagyobb átalakításával kezelhetővé tudták tenni a problémát. A Mercedesnél viszont úgy gondolják, ha tényleges megoldást találnak a „delfinezésre”, úgy képesek lesznek használni azt a mértékű leszorítóerőt, ami szükséges ahhoz, hogy a legtöbbet hozzák ki a W13-asból.
„Amennyiben meg tudjuk oldani a delfinezés problémáját, nem kell lemondani a leszorítóerőről. A probléma a legtöbb csapat esetében szerintem kisebb-nagyobb mértékben, hogy fel kell áldozni valamit valamiért. A bahreini teszten megvágtuk a padlólemezt. Pénteken kipróbáltuk Bahreinben. Úgy hisszük, hogy ami végül kialakult, az összességében egy jobb megoldás. De jelenleg úgy véljük, hogy amit csináltunk, az csak foltozgatása a problémának, és sokkal hatékonyabban kell megoldanunk, amivel nem mondunk le a teljesítményről.”
„Van néhány út, amik kezdenek érdekes eredményeket mutatni, ezeket feltérképeztük már a pályán, és tettünk egy lépést a megfelelő irányba, de kétségkívül nem elég nagy lépést. Véleményem szerint most a legveszélyesebb dolog számunkra az, hogy azt higgyük, megértettük a dolgot. Minden egyes pályán töltött napon tanulunk, és minden áldott nap tanulunk a gyárban is. Olyan probléma ez, amin remélhetőleg a közeljövőben felül fogunk tudni kerekedni. Nem a sötétben tapogatózunk, de gyorsan kell előrébb jutnunk.”