Sokat kellett várni rá, de végre elérkezett az idő: vasárnap ismét egymásnak feszülnek a Forma-1 résztvevői.
Összeszedtük az 5 leginkább érdekesnek ígérkező izgalmi faktort, amire mindenképpen érdemes lesz majd odafigyelni a melbourne-i verseny során.
Bottas a mezőny végéről
Miközben Lewis Hamilton parádézott, és ellentmondást nem tűrő teljesítménnyel szerezte meg a rajtelsőséget a szombati időmérőn, Valtteri Bottas hibába hajszolta magát: a finn a Q3-ban az 1-es kanyarból kijövet megcsúszott, és nagy tempóval a falnak csapódott.
Bottas szerencsére nem sérült meg a balesetben, autója azonban csúnyán összetört. Bár a váz nem sérült meg, rengeteg munkát adott a Mercedes szerelőinek, és kiderült, hogy a váltót is ki kell cserélni a W09-es versenyautóban – ez pedig 5 rajthelyes büntetést von maga után. Bottas így a 15. helyről várhatja majd a szezon első versenyét.
Érdemes lesz megfigyelni, hogy a Mercedes versenyzője mennyire tudja majd előreverekedni magát a verseny során. Kétségkívül a három élcsapat tempóelőnnyel bír a mezőny többi tagjával szemben, és bár a melbourne-i pályán nem olyan egyszerű előzni, a Forma-1 történetében először vasárnap már három DRS-zóna áll a versenyzők rendelkezésére.
Taktikai szempontból egyébként Bottasnak nem lesz könnyű dolga: bár nem futott mért kört a Q3-ban, továbbjutott az utolsó szakaszba, így azzal a szett ultralágy abronccsal kell nekivágnia a versenynek, amelyikkel legjobb idejét elérte a Q2-ben.
A Ferrarik Hamilton ellen
Miközben az elmúlt évben rendre elmaradt csapattársától, Sebastian Vetteltől, Kimi Räikkönen a melbourne-i hétvége egészében jobb formát mutatott a németnél. A finn lendülete az időmérőn sem hagyott alább, és hajszállal ugyan – 1 századmásodperces előnnyel –, de megkaparintotta a 2. helyet Vettel elől.
A Ferrarik az elmúlt években remek rajtokat produkáltak – leszámítva talán a 2017-es Szingapúri Nagydíj startját… –, miközben a Mercedesnek olykor okozott problémát a rajtrácsról való elrugaszkodás.
Vajon Hamiltonnak sikerül maga mögött tartania a vörös versenyautókat a piros lámpák kialvása után? A Ferrari már azzal nyerő helyzetbe kerülhet, ha csak egyik autójával a címvédő elé tud keveredni a startnál.
Hogy miképp alakulnak az erőviszonyok a versenytempó tekintetében, az még a pénteki szabadedzéseken látottak alapján is nagy kérdés. Räikkönenék bizakodóan nyilatkoztak, ráadásul a Ferrari versenytempó tekintetében általában ütőképesebb, mint egy körön, a nyitóedzéseken mégis a Mercedes hosszú etapos teljesítménye volt meggyőzőbb.
Alternatív taktikához nyúl a Red Bull
A Red Bull csapata már a szombati időmérő edzésen elkezdett taktikázni a versenyre, hiszen a kvalifikáció második etapjában [Q2] a riválisokkal ellentétben nem az ultralágy, hanem a szuperlágy abroncsokkal küldte pályára versenyzőit. A szabályok szerint az, aki bejut a Q3-ba, azzal a szettel kell, hogy megkezdje a versenyt, amelyikkel a legjobb idejét érte el a második szakaszban.
A Red Bull döntésének hátterében egyébként vélhetően az áll, hogy a melbourne-i pályán meglehetősen nehéz előzni – tavaly mindössze 3 előzés történt erőből a verseny során. A keményebb gumiválasztással a Red Bull versenyzői el tudják majd nyújtani az első etapot. Ha pedig az élmenők küszködnek majd az ultralágy gumik életben tartásával a nyitóetapban, egy hosszabb második etapra lesz szükségük, de a két kerékcsere sem zárható ki.
Leginkább utóbbi hajthatja a Red Bull malmára a vizet – és főleg Daniel Ricciardo profitálhat belőle, hiszen ő 3 rajthelyes büntetése miatt csak a 8. helyről kezdi meg a versenyt.
De a Red Bull már azzal is előnybe kerülhet, ha egyszerűen elnyújtja az első etapot, hiszen így a verseny második felében frissebb abroncsokat tud feltenni autóira.
A Mercedes motorsport-főnöke, Toto Wolff egyébként felhívta a figyelmet arra is, hogy egy alternatív gumistratégiával nemcsak egy hosszú nyitóetap jöhet szóba, de akár meg lehet próbálkozni egy elévágással is.
Bárhogy is alakul, a Red Bullnak – de leginkább a 4. helyről startoló Max Verstappennek, – arra mindenképpen jó esélye lehet, hogy felverekedje magát a dobogóra, és valamilyen úton-módon legyűrje a Ferrarikat.
Az üzemanyag-spórolás
A barcelonai teszteket követően komoly témát szolgáltatott F1-es berkekben az üzemanyaggal való spórolás, illetve az egyes erőforrások hatékonyságával kapcsolatos különbségek. Úgy tűnik, a Ferrari számára problémás ez a terület, az előszezonban ugyanis Sebastian Vettelnek a versenyszimulációi során – legalábbis a köridők alapján – meglehetősen sokszor kellett alkalmaznia a „lift & coast” stílust, azaz, hogy a féktávokon a benzinnel való spórolás érdekében gyakorlatilag bevitorlázott a kanyarokba.
A Force India versenyzője, Sergio Perez viszont azt mondja, a Mercedes-motorral nincsenek ilyen jellegű problémák. A melbourne-i pálya egyébként a spórolás szempontjából nagy kihívást jelent, így könnyen lehet, hogy azoknak, akiknek spórolniuk kell, jelentősen vissza kell majd venniük a tempóból a verseny bizonyos szakaszában.
Bár kicsit elrugaszkodottnak tűnhet Helmut Marko (Red Bull) korábbi nyilatkozata, ám a szakember nemrég felhívta a figyelmet arra, a Mercedes hatékonysága aranyat érhet a német istállónak 2018-ban. Nemcsak azokon a pályákon, melyek az üzemanyag-hatékonyság szempontjából kihívást jelentenek, hanem azokon a helyszíneken is, melyeken a 105 kg-nyi üzemanyaggal való takarékoskodás senkinek sem jelent majd problémát. Ezeken a pályákon ugyanis a Mercedes-motort használó autók megengedhetik maguknak azt, hogy ne teli tankkal kezdjék meg a versenyeket…
Ami a melbourne-i versenyt illeti: Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke azt mondta, szerinte itt, az évadnyitón nem lesz majd olyan nagy különbség az egyes motorok hatékonysága között.
„Szerintem mindenkinek spórolnia kell, és kétlem, hogy nagy különbség lesz a motorok hatékonysága tekintetében. 1% eltérés lehet, de nem hinném, hogy ennél több.”
Pontokra hajt a McLaren
Miközben a Haas remekelt az időmérőn, a McLaren visszafogott teljesítményt nyújtott szombaton, ám ennek ellenére Fernando Alonsóék az erős pontszerzést tűzték ki célul holnapra.
Mivel a McLaren versenyzői nem jutottak be a Q3-ba, szabadon eldönthetik, milyen gumikkal vágnak neki a versenynek, habár Alonso szerint ez nem jelent olyan nagy előnyt. A spanyol mégis úgy véli, sok pozíciót javíthatnak majd, pénteken ugyanis meggyőzőnek mutatkozott a versenytempójuk.
„A pontokat holnap osztják… komoly pontok jönnek majd felénk holnap, ebben biztos vagyok” – mondta Alonso.
Ahhoz, hogy valóban összejöjjön a felzárkózás, a McLarennek az ugyanolyan motort használó Renault-pilótákat is le kell gyűrnie, nem is beszélve a Haas versenyzőiről, kinek versenytempója szintén kiválónak mutatkozott pénteken.