A Szingapúri Nagydíj pénteki napján a sajtóban robbant a bomba, miszerint két csapat, az Aston Martin és a Red Bull megszegte a költségplafonra vonatkozó szabályokat. Úgy tudni, utóbbi istálló jelentősen átlépte az éves költési limitet 2021-ben, noha az osztrák csapat tagad, és egyelőre a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) sem hozott nyilvánosságra ilyen jellegű információkat – ez várhatóan szerdán, azaz ma történik meg.
2021-ben 145 millió dollárban határozták meg a költségplafont, az 5 százalékos túlköltekezés pedig hivatalosan „kis szabályszegésnek” minősül. A Ferrari csapartfőnöke, Mattia Binotto viszont rámutatott, ha egy csapat milliókkal költ többet fejlesztésekre, az óriási előnyökkel jár. A szakember szerint nem szerencsés ugyan, hogy most kell beszélni a tavalyi világbajnokság történéseiről, az ügyet mégsem szabad a szőnyeg alá söpörni.
„Határozottan sajnálatos, hogy a következő szezon októberében beszélünk erről, hiszen ezen a ponton a tavalyi bajnokságra gyakorolt hatás mellett egyértelmű hatása van a dolognak az idei szezonra is” – magyarázta a szakember. „Várjuk meg a szerdát, mielőtt ítélkezünk, de bármilyen mértékről is beszélünk, fontos megérteni, hogy még ha 4 millió dollárról van is szó, ami a kis szabályszegés kategóriájába esik, a 4 millió dollár nem tekinthető kevésnek.”
„Ami minket illet, 4 millió dollár egy teljes szezonra való fejlesztést jelent. 4 millió dollár 70 szakembert jelent a technikai részlegen, akik olyan megoldásokkal tudnak előállni, mely körönként fél másodpercet jelenthet. Szóval, még ha olyasmiről is van szó, amit kis szabályszegésnek minősítenek, nem semmiségről beszélünk.”
„Fél másodpercről van szó, és ezt az előnyt a következő szezonokra is magával viszi a csapat, hiszen bár 2021-ben kezdődött, versenyelőnyt jelent 2022-ben és 2023-ban is, szóval egyértelmű, hogy fontos ügyről van szó. Úgy általánosságban a hitelességet teszi kockára. Remélem, hogy mindenki helyesen kezelte ezt a gyakorlatot, máskülönben nagyon nagy probléma lesz kezelni.”
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egyetért, szerinte 5 millió dollár olyan komoly összeg, amellyel jelentős előnyre tehet szert egy csapat a teljesítményt tekintve. A szakember azt mondja, a rivális csapatok fejlesztési programjainak részletes elemzése arra enged következtetni, hogy az egyik istálló sokkal több újítással állt elő, mint az ellenfelek.
„Ez egy úgynevezett kisebb jogsértés? Mert szerintem ez a szó nem helyénvaló” – fogalmazott Wolff. „Ha 5 millióval többet költesz, és még így is csak kis mértékben szegsz szabályt, annak komoly hatása van a bajnokságra. Nyilvánvalóan szorosan figyelemmel kísérjük, milyen újításokat visznek pályára a topcsapatok minden egyes versenyen – a 2021-es, illetve a 2022-es szezonban is.”
„Láthatjuk, hogy van két topcsapat, melyek nagyjából ugyanannyit, és van egy csapat, mely többet költ. Azt pontosan tudjuk, hogy mi mennyit költünk: három és fél milliót egy évben olyan alkatrészekre, melyek felkerülnek az autóra. Így pedig látható, hogy milyen különbséget jelent az, ha elkölthetünk még 500 ezer dollárt.”
„Nem gyártottunk könnyű alkatrészeket az autóhoz annak érdekében, hogy faragjunk a kétszámjegyű túlsúlyunkból, mert egyszerűen nincs rá pénzünk. Szóval a jövő évi autóhoz tudjuk csak megtenni. Nem tudunk könnyű alvázat homologizálni és bevetni, mert 2 millióval átlépnénk a költségplafont. Szóval látható, hogy minden további költés teljesítményelőnnyel jár.”
Az FIA várhatóan szerdán hozza nyilvánosságra az F1 csapatai által benyújtott beszámolók vizsgálatának eredményeit.