Russell remek versenyt futott Belgiumban, és meg tudta lepni a riválisokat azzal, hogy végül egyetlen kerékcserével teljesítette a távot, így a pályapozíciót megtartva elsőként szelte át a célvonalat csapattársa, Lewis Hamilton, valamint Oscar Piastri előtt. Nem sokkal a leintés után azonban érkezett a hír: Russell autója elbukott a futamot követő mérlegelésen, az üzemanyagminta lecsapolását követően ugyanis 796,5 kg-mal mérlegelt, ami 1,5 kg-mal a kötelezően előírt 798 kg-os minimum súlyhatár alatt van.
A gyanú szerint a Mercedes kalkulációs hibáját egész egyszerűen a remek stratégia okozhatta — a csapat ugyanis nem számolt azzal, hogy Russell abroncsai az egykiállásos stratégia miatt jobban kopnak majd, és kvázi többet veszítenek a súlyukból.
A Mercedes versenyzője a 10. körben állt ki kereket cserélni, és bár a terv eredetileg az volt, hogy másodszor is a bokszba hajt majd, a remek gumikezelés lehetővé tette, hogy kint maradjon a pályán, és elsőként szelje át a célvonalat.
„Még nem értjük, miért volt a versenyt követően súly alatt az autó, de alaposan kivizsgáljuk, hogy megtaláljuk a magyarázatot” — mondta Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója. „Úgy véljük, hogy az egykiállásos stratégia miatti gumiveszteség hozzájáruló tényező lehetett, és azon fogunk dolgozni, hogy megértsük, hogyan történt mindez. Azonban nem fogunk kifogásokat keresni. Egyértelműen nem dolgoztunk elég jól, és meg kell bizonyosodnunk arról, hogy ez nem fordul elő újra.”
A hiányzó másfél kg soknak tűnhet ugyan, ám mindössze 375 grammnyi extra súlyveszteséget jelentene abroncsonként. Mario Isola pedig azt mondja, ez még jócskán a határértéken belül lehetne, egy gumi ugyanis akár 1 kg-ot is degradálódhat egy etap során. A Mercedes tehát nagyobbat hibázhatott a kalkulációk során.
Arra a kérdésre, hogy mennyi gumi válik le egy abroncsról egy etap során, a Pirelli F1-es főnöke, Mario Isola kifejtette: „Általában — és pár napja beszéltünk erről — körülbelül 1 kg-nak kell lennie.”
A Forma-1 csapatai természetesen a versenyek előtt igyekeznek kiszámolni, mennyit degradálódnak a gumik a futamok során, és ennek megfelelően lövik be az autó súlyát is a különféle ballasztsúlyokat is használva. Isola viszont rámutatott, ez egyáltalán nem könnyű feladat.
„Minden pálya más, minden helyzet már, a gumikopás pedig nem lineáris. Függ attól is, mennyire nyomja az ember, illetve attól is, hogy tökéletes-e az egyensúly, ebben az esetben ugyanis mind a négy abroncs kopik. A térfogati kopás itt, Spában viszont nem volt nagy, mert néha egész egyszerűen csak az a rész kopik, ami a vállszerkezeten belül van.”
És van még egy tényező, ami nagy szerepet játszhatott, mégpedig az, hogy Belgiumban rendszerint nem tesznek meg levezető kört a versenyzők, hanem rögtön visszafordítják őket a befutó után, a célegyenes végén — bár ezzel is előzetesen kalkulálnak a csapatok. Isola ugyanakkor kifejtette, egy levezető kör során simán össze lehetett volna szedni másfél kilogrammnyi gumitörmeléket.
„Tekintettel arra, hogy 1,5 kg-mal volt a súlyhatár alatt, akkor az 1,5 kg a négy gumival lehetséges, ha csak a törmelék felszedéséről beszélünk. Ha sokat fel tudsz szedni, akkor ez az 1,5 kg guminként kevesebb mint 400 grammot jelentene. Szóval ez a szám elképzelhető.”
A Mercedesnél természetesen alaposan kielemzik majd a történteket, hogy hasonló eset még egyszer ne fordulhasson. elő. Toto Wolff csapatfőnök pedig azt mondja, bár a kettős győzelem elúszott, azért rengeteg pozitívuma volt a hétvégének.
„Nem kereshetünk kifogást. Ha a versenybírák szabálysértésnek ítélik a dolgot, akkor az is volt” — mondta az osztrák szakember. „Csapatként tanulnunk kell ebből. De több a pozitívuma ennek a napnak. George számára ez nyilvánvalóan egy hatalmas csapás — egy olyan versenyzőnek, akinek gyermekkori álma, hogy megnyerje ezeket a versenyeket. Ezt most elvették tőle, de még sokat fog nyerni a jövőben.”