A 2025-ös program ugyan jó ideje ismert már, ám hosszú ideje tudni lehet, a Forma-1 vezetősége a promóterekkel együtt keményen dolgozik azon, hogy egy olyan, mindenki számára fenntartható naptárral álljon elő a jövőben, mely lehetővé teszi a sportág terjeszkedését szerte a világban, miközben továbbra is helyet biztosít a tradicionálisnak számító európai versenyhelyszíneknek.
Stefano Domenicali, a Forma-1 első embere már tavaly megerősítette az F1VILÁG.HU-nak adott exkluzív interjújában, hogy a versenynaptár átalakítása kapcsán a rotációs rendszer bevezetését tervezik.
„Soha ne mondd, hogy soha!” — mondta mosolyogva ezzel kapcsolatban az olasz szakember. „Ez is egy lehetőség. A Forma-1-nek szüksége van a tradicionális versenyhelyszínekre, ugyanakkor viszont óriási az érdeklődés a versenyrendezés iránt más országok részéről. A megfelelő egyensúly megtalálása a lényeg.”
Lapunk értesülései szerint a Forma-1 vezetősége heteken belül bejelentheti, hogy a jövőben bizonyos versenyhelyszínek rotációs rendszerben fogadják majd a száguldó cirkuszt — tehát kétévente tartanak csak versenyt. Domenicali a Liberty Media egy befektetői felhívásában is beszélt az elképzelésről, eszerint az újítás 2026-ban mutatkozhat be a Forma-1-ben.
„Ami 2026-ot, illetve az azt követő időszakot illeti, nagyon hamar hírekkel fogunk szolgálni arról a lehetőségről, hogy középtávon egyes európai nagydíjakat rotációban rendezzünk, és más új helyszínek is jöhetnek majd később. Erről időben tisztázni fogjuk a részleteket” — fogalmazott az F1 elnök-vezérigazgatója.
„Igaz, hogy sok új helyszín érdeklődik a Forma-1 iránt. A döntésünk mindig egyensúlyban lesz a gazdasági előnyökkel, amit a rendszerünk számára nyújtani tudnak, és azokkal a piacokkal, ahol lehetőséget látunk a sportág további növekedésére. Ez egy olyan helyzet, amit kezelünk, és szerencsére ma már egy olyan ’minőségi probléma’ áll előttünk, amely néhány évvel ezelőtt még nem létezett.”
Felmerültek olyan javaslatok is, hogy a versenynaptár akár 26 futamosra is bővülhetne a jövőben, a Concorde Egyezmény pedig — amely összeköti az F1-et, az FIA-t és a 10 csapatot — tartalmaz is erre vonatkozó rendelkezéseket. Domenicali azonban határozottan állítja, hogy az idei, rekordnak számító 24 futam jelenti most a maximumot.
„Úgy gondoljuk, hogy a jelenlegi versenyszám az optimális” — mondta Domenicali. „A huszonnégy a kiegyensúlyozott szám. Úgy vélem, az összes ajánlat, amit kaptunk, lehetőséget ad számunkra, hogy még jobb döntéseket hozzunk a jövőre nézve.”
„Mint mindig, itt is egyensúlyt kell tartanunk, hiszen nem követhetünk pusztán pénzügyi megfontolásokat, mivel ezek régiónként eltérőek. Rajtunk múlik, hogy a megfelelő választásokat javasoljuk az érdekeltek számára.”
„Most jó pillanatban vagyunk ahhoz, hogy biztosítsuk, a jövő stratégiája még erősebb legyen, és ezért vagyunk annyira magabiztosak abban, hogy ez segíteni fog a sportág platformját társadalmi és üzleti szempontból is erősíteni.”
Korábbi cikkünkben írtunk már arról, a Forma-1 új rotációs rendszere számos olyan tradicionálisnak számító versenypályának biztosíthat lehetőséget, melyek egész egyszerűen nem engedhetik meg maguknak, hogy évente versenyt rendezzenek.
„Németország mindig is része volt a naptárunknak, és gazdag motorsport- és autóipari hagyománnyal rendelkezik” – fogalmazott Domenicali még a múlt hónapban. „Sajnos azonban manapság nincs ott nagydíjunk. Ez nem azért van, mert mi nem akarjuk, hanem mert a helyzet Németországban megváltozott. Igyekszünk megtalálni a megfelelő partnereket, hogy újra konstruktív párbeszédet folytathassunk.”
„Az Audi érkezik a Forma-1-be, a Mercedes pedig erős partnerünk. Mindenki azon dolgozik, hogy megoldást találjunk, de még nem találtuk meg. A feladatunk az, hogy végre megtaláljuk. 2026-ban valami érdekeset fogunk látni. Európa más szervezőivel tárgyalunk, hogy valami olyasmit hozzunk létre, amit hamarosan bejelentünk. 2026 egy olyan év lesz, amikor sok nagydíjat rendeznek Európában. Jelenleg sok lehetőségünk van.”
A rotációs rendszer megoldást jelenthet Barcelona számára is: a katalán helyszínnek 2026-ig van érvényes szerződése az F1 vezetőségével, ami azonban érdekesség, hogy az utolsó évben már nem itt, hanem Madridban rendezik a Spanyol Nagydíjat – jó eséllyel tehát 2026-ban két spanyolországi versenye is lesz a Forma-1-nek. Mindeközben a barcelonai versenyszervezők jelenleg is tárgyalnak aktuális szerződésük meghosszabbításáról.
„Elégettek vagyunk azzal, amit Barcelona mostanáig csinált, és amit azért tesz, hogy hosszabbítson velünk a jövőben” – magyarázta Domenicali. „Ugyanakkor nagyon elégedettek vagyunk azzal is, amit Madrid kínál. Sportszakmai szempontból ez egy remek időszak most Spanyolországban. És mint az élet területén mindenhol, a versengés a legjobb eredményeket produkálja a sport számára.”