Ahogyan arról lapunk is beszámolt, sajtójelentések szerint két csapat túllépte a meghatározott költségplafont az elmúlt évben. Úgy tudni, az Aston Martinról és a Red Bullról van szó, utóbbi csapat ráadásul jelentős mértékben költekezett túl, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) pedig jelenleg is vizsgálja az energiaital-gyárosokat.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke állítja, nem tud arról, hogy átlépték volna a 145 millió dollárban meghatározott költségplafont tavaly, a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff viszont azt mondja, az F1-es paddockban nyílt titok, hogy van egy istálló, mely jelentős mértékben túlköltekezett tavaly.
„Vicces, hogy Christian ezt mondja, mert hetek, hónapok óta vizsgálják őket, szóval talán nem beszél a pénzügyesével” – mondta Wolff a Sky Sports F1 televíziónak. „Csak a tények kedvéért: mindannyiunkat szorgalmasan vizsgáltak. Amennyire mi tudjuk, van egy csapat, mely kis mértékben szegett szabályt, inkább csak procedurális mértékben, és van egy másik csapat, mely masszívan átlépte a limitet, és ezt még mindig vizsgálják. Szóval nyílt titok ez a paddockban.”
Wolff szerint nem szabad elbagatelizálni az ügyet, a Mercedes ugyanis autójának teljesítményét volt kénytelen feláldozni, és szakemberektől kellett megválnia, hogy a megszabott költségplafon alatt maradjon.
„Nehézsúlyú, nagyon nehézsúlyú ez” – mondta az üggyel kapcsolatban. „Használt alkatrészeket kell használnunk. Nem azt visszük pályára, amit szeretnénk, és nem úgy fejlesztünk, ahogy szeretnénk. Több mint 40 embertől kellett megválnunk, akik rettentően hiányoznak a szervezetünkből – és óriási projekt volt, hogy megfeleljünk a költségplafonnak.”
„Nem tudom, hány tízmilliót kellett átstrukturálnunk, hogy a költségplafon alatt maradjunk. Ha pedig valaki nem teszi ezt meg, vagy a határokat feszegeti, minden millió, amit nem költesz el, óriási hátrány.”
A Mercedes-főnök azt mondja, ha a Red Bull valóban túlköltekezett tavaly, azzal idén, sőt, még 2023-ban is előnybe kerül.
„Ami a lényeg, hogy ha 2021-ben túllépted a határt, akkor 2022-ben is túl fogod. Ez pedig azt jelenti, hogy előnybe kerülsz 2023-ban. Ha igen, hogy a Red Bull egy ultrakönnyű kasztnit homologizált idén, akkor azt használni tudják jövőre. Szóval olyan eseménysorozat ez, mely három bajnoki szezonra is hatással lehet.”
Ha bebizonyosodik, hogy a Red Bull valóban jelentős mértékben megszegte a Forma-1 pénzügyi szabályzatát, komoly szankciókra számíthat, akár pontlevonással is sújthatják őket, ami a 2021-es világbajnokság végkimenetelére is hatással lehet.