Monacói Nagydíj – Rosszabb későn, mint soha
Charles Leclerc a pole-ból indulva vezette hazai futamát, amelyet a heves esőzés miatti egyórás halasztás után is extrém esőgumival kezdett meg a mezőny. A pálya azonban folyamatosan száradt, és az élmezőnyben is több különböző megoldást választottak a csapatok a slick gumira való áttérésre – a legrosszabb stratégiai döntésekben pedig éppen Leclerc részesült. Sainzcal merészen, de nem mondhatni, hogy rosszul taktikázott a Ferrari: a spanyol egyetlen, a 21. körben megejtett kiállással az extrém esőgumikat közvetlenül slickekre váltotta, ezzel végül megőrizte második helyét.
Leclerc-rel azonban annyira óvatos volt a csapat, hogy abból már komoly hátrány is fakadt: a monacóit a 18. körben intermediate gumikra hívták ki, de a pálya állapota gyorsan javult és többen már a következő körben is slickeket vételeztek. Ez arra sarkallta a Ferrarit, hogy a 21. körben Leclerc-t is visszahívja száraz pályára alkalmas gumikra, aki így három forduló alatt cserélt kétszer is, és az élről a 4. helyre esett, majd ott is fejezte be a futamot.
Sergio Perez eközben megmutatta, hogy a Leclerc-éhez hasonló stratégia is működőképes lehetett: a Red Bull tökéletesen időzítette a gumuválasztást a pálya állapotához, a mexikói ugyanis a 16. és a 22. kör között használta az intereket, ez idő alatt pedig ki is tudta használni annak előnyeit, időt nyerve a később interekre váltókkal és az egy kiállással korábban slickekre váltókkal szemben is – a produkció végén az élen tért vissza a pályára, és meg is nyerte a futamot.
„Mindenekelőtt el kell ismernünk, hogy ha vezetjük a versenyt, majd ezt követően a negyedik helyen találjuk magunkat, akkor valamit bizonyára rosszul csináltunk” – fogalmazott a futam után a csapatfőnök, Mattia Binotto. „Hibásan ítéltük meg a helyzetet és rossz döntéseket hoztunk. Először is alábecsültük, hogy milyen tempót lehet elérni az intermediate gumikkal. Bonyolult döntési folyamat volt, de azt hiszem, legalább egy körrel korábban ki kellett volna őt hívnunk az első cseréjére, vagy ha nem, akkor pedig kint hagyni az élen, és egyetlen bokszkiállással száraz pályás gumikra váltani.”
Brit Nagydíj – Abu Dhabi Ferrari-módra
Egy verseny, amit a Ferrari ugyan megnyert Sainz révén, ám a közvélekedés szerint könnyedén kettős győzelmet is arathatott volna, ehelyett végül Leclerc csak negyedik lett. Silverstone-ban a Ferrarinak a Red Bull mellett már a Mercedest is szemmel kellett tartania a győzelemért folyó csatában, végül azonban talán túlságosan is önmagára figyelt.
Sok múlhatott azon az apróságnak tűnő közjátékon, amikor a versenytáv felénél Leclerc körökön át Sainz mögött haladt, mire megérkezett a döntés a csapattól, hogy a spanyol engedje el a valamivel frissebb gumikkal rendelkező monacóit – az ilyen feltartásos szituációk is a Ferrari sajátosságának számítanak, a másik két nagycsapatnál sokkal gyorsabban elkészül a forgatókönyv arra, hogy a pályán összetalálkozó két versenyzőjük közül melyikük haladjon elöl.
Amikor 13 körrel a vége előtt Esteban Ocon pályán leparkoló autója miatt behívták a biztonsági autót, az első két helyen haladó Ferrarik közül csak Sainzt hívták a bokszba, így az újraindításnál Leclerc már 14 kört megélt kemény gumikkal volt kénytelen védekezni a friss lágyakkal támadó üldözőkkel szemben.
„Úgy láttuk, hogy nem volt elég nagy a különbség a két autónk között ahhoz, hogy egyszerre hívjuk ki mindkettőjüket, emiatt választanunk kellett közülük. Carlosszal álltunk ki, mert Charles őrizte a vezetést, és nem tudhattuk, hogy a többiek hogyan reagálnak, ha mi az élről kiállunk” – fogalmazott Binotto, aki szerint a helyzet hasonló volt, mint Lewis Hamilton esetében a 2021-es szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjon.
„Abban bíztunk, hogy a lágy keverékek gyorsabban el fognak használódni a többieknél, de ez nem történt meg. Utólag már látjuk, hogy ha ő is megkapja a lágyakat, az jobb lett volna, de abban a pillanatban nem ez tűnt a helyes döntésnek.”
Francia Nagydíj – Biztos, ami bizonytalan
A Paul Ricard-i versenyen a Ferrari már csak a veszteséget próbálhatta minimalizálni, miután Leclerc az élről eldobta az autót, Sainznak pedig motorcserés büntetések miatt a mezőny végéről kellett rajtolnia. A spanyol viszont szárnyalt, 12 körrel a leintés előtt már a harmadik helyen állt, miután átküzdötte magát George Russellen és Perezen is.
A Ferrari azonban ekkor hívta ki egy második kerékcserére is Sainzt, amit a spanyol is értetlenkedve fogadott, hiszen úgy érezte, képes lenne eltávolodni közvetlen üldözőitől annyira, hogy a veszélyes bokszutcai kiengedésért kapott öt másodperces büntetésnek se legyen hatása. Sainz másokhoz hasonlóan a 18. körben, a Leclerc kiesése miatti biztonsági autó alatt cserélt kereket, és a mezőny zöme ezzel az egyetlen kiállással le is tudta a versenyt. Sainz végül ötödik lett – de vajon biztos dobogót vett el tőle a csapat?
„Carlosnak a pilótafülkéből, a verseny hevében nem volt meg minden információja, így nehezen tudta megítélni a helyzetet. De semmi kétség, hogy a helyes döntést hoztuk” – fogalmazott Binotto.
„Amint nekünk rendelkezésünkre állt a gumik állapotával kapcsolatos összes információ, felismertük, hogy azok élettartama nem lett volna elég ahhoz, hogy eljusson a verseny végéig. Ha a pályán tartjuk, az a gumik miatt biztonsági és megbízhatósági kockázatot jelentett volna, emiatt ki kellett állnunk. Mi több, Carlos tempója szerintem nem lett volna elegendő ahhoz, hogy öt másodperccel elhúzzon Pereztől és Russelltől. Ezért volt fontos és helyes döntés a kerékcsere.”
Magyar Nagydíj – Pénteken még jó ötletnek tűnt
A Hungaroringen talán még a hazai futamánál is rosszabbul járt Leclerc, aki a második etapja során, a 31. körben sikeresen maga mögé utasította Russellt a vezetésért, végül azonban csak a hatodik helyen ért célba. A monacói közepes keveréken teljesítette az első két etapot, ám már a 70 körös futam 39. körében kihívták másodszor is, a Ferrarinál ugyanis úgy számoltak, hogy a kemény keverék jó választás lehet a futam befejezésére.
Ám a körülmények sokat változtak a pénteki adatgyűjtés és a futam között, jelentősen csökkent a hőmérséklet, és talán ebből fakadt, hogy a fehér oldalfalú abroncsok egyáltalán nem működtek jól. Verstappen ezt már a rajtrácsra kivezető körben érzékelte, és a Red Bull gyorsan újra is tervezte a versenyre kialakított taktikát. A Ferrarinál viszont csak élesben bizonyosodtak meg erről, miután Verstappen kétszer is könnyedén suhant el Leclerc mellett a célegyenesben, majd Russell is visszaelőzte. A riválisokhoz képest tempóhátrányban lévő monacóit 15 kör elteltével hívták ki újra, hogy inkább lágy gumival folytassa, az élcsapatok közül egyedüliként három kiállást teljesítve pedig már nem tudott visszakapaszkodni.
„Mielőtt belemennénk abba, hogy miért használtuk a kemény gumit, fontos megjegyezni, hogy az autónk egyébként sem működött a várt szinten, nem volt meg az a sebességünk, amit pénteken reméltünk. A hűvösebb körülmények miatt a gumik sem azt hozták, amit vártunk” – magyarázta Binotto.
„A szimulációink azt mutatták, hogy a kemény keverékek bemelegedéséig nehéz lesz az első pár kör, úgy a 10. körig lassabbak is lennének a közepeseknél, de aztán erőre kapnának a 30 körös etap további részére. Az etap hossza miatt választottuk a keményet a lágy helyett, hogy így védekezhessünk Maxszal szemben. Végül a gumik egyáltalán nem működtek, de a döntésünk az adatok elemzése után született. Szerintem nem a stratégiát kell kiértékelni, hanem azt, hogy miért nem működött az autó a várakozásaink szerint.”