Friss hírek

2023-as szabályok: Félmegoldás született a pattogás ügyében

A Forma-1-es csapatoknak sikerült megegyezniük az FIA-val a padlólemezek megemelése kapcsán: lesz módosítás, de nem akkora mértékű, mint arról előzetesen szó volt, így senki nem lehet teljesen elégedett.

Az új technikai szabályok szerint épült 2022-es F1-es versenyautókon a szezon elején intenzíven jelentkezett az úgynevezett delfinezés jelensége, az autók egyenesbeli gyors pattogása pedig egyes csapatok és az FIA szerint is egészségügyi kockázatnak tette ki a versenyzőket – a pilóták gerincfájdalmakról számoltak be, Toto Wolff szerint az agykárosodás veszélye is fennáll.

A sport irányító szerve emiatt lépéseket foganatosított meg: a következő, spái futamtól már mérni fogják, hogy az autók pattogásának mértéke egy bizonyos határértéken belül marad-e, 2023-ra pedig a szabályokon is változtatni készültek, hogy a padlólemez széleinek 25 mm-es megemelésével tartósan kiküszöböljék ezt a problémát.

A csapatok többsége azonban ellenezte a teljesítményvesztéssel járó változtatást, ami a sejtések szerint a Mercedes bajait enyhítené a leginkább. A kétkedők táborát gyarapította, hogy az utóbbi futamokon látszólag minden csapatnak sikerült jobbára megoldania vagy minimalizálnia a pattogást, ami talán már csak az egyenetlenebb aszfaltú utcai pályákon jelentkezik intenzívebben.

Szerdán azonban a csapatok és az FIA találkozóján a felek egy kompromisszumos megoldásban egyeztek meg, eszerint a jövő évi szabályokkal továbbra is megpróbálják majd csökkenteni a pattogás előfordulásának esélyét, ám a tervezett 25 mm helyett csak 15 mm-rel kell majd megemelniük a padlólemezt a csapatoknak – értesült a racingnews365.com.

„Nem olyan jó, mintha változatlanul hagytuk volna, de nem is olyan rossz, mint a 25 mm, amiről először szó volt” – véleményezte a megállapodást a változtatást leginkább ellenző istálló főnöke, Christian Horner. „Kompromisszumos megoldás, amivel számolnunk kell a jövő évre. Egyszerűen el kell fogadnunk, és találnunk kell rá egy megoldást. De az ilyen kihívásokkal való megbirkózásban mindig is jók voltunk.”

Horner továbbra is tartja magát ahhoz, hogy az idei F1-es autókban nem a pattogás jelenti az elsőszámú egészségi kockázatot a versenyzőkre: erre a Brit Nagydíj rajtbalesete mutatott rá szerinte, amikor Guanyu Zhou fejtetőre állt autójáról letört a bukócső.

„A biztonság mindenki számára elsődleges fontosságú, de mindent kontextusba kell helyezni. Engem például sokkal jobban aggaszt a bukócső helyzete, azzal tényleg foglalkozni kell a versenyzők védelme érdekében” – hangsúlyozta Horner.

Az FIA egyébként már ebben az ügyben is intézkedett: a jövő évtől a bukócső tetejét lekerekítettebb formájúra kell tervezni, hogy ne fúródhasson bele az aszfaltba a silverstone-ihoz hasonlóan, 2024-től pedig nagyobb erőhatásoknak kell ellenállnia a törésteszten.

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!