A Forma-1 csapatai még a Kanadai Nagydíjat megelőzően kaptak kézhez egy új technikai direktívát, melyben az FIA arról tájékoztatta őket, lépéseket kíván tenni annak érdekében, hogy a 2022-es versenyautók kellemetlen velejárója, az úgynevezett „delfinezés” ne okozzon egészségi problémákat és biztonsági kockázatot a versenyzők számára. Az FIA szigorúan ellenőrzi majd az autók alján elhelyezett kopólapokat, valamint meghatároz majd egy határértéket a maximális vertikális oszcillációra vonatkozóan. Az új szabályok elméletileg a Francia Nagydíjtól kezdve lesznek érvényben, hogy pontosan miről is van szó, arról részletesen ebben a cikkben írtunk.
Az FIA tervezett intézkedéseit már eddig is sok kritika érte, főleg a Red Bull és a Ferrari részéről, szerintük ugyanis a csapatok feladata lenne megoldani ezt a problémát, több istálló szerint pedig egész egyszerűen nonszensz az, hogy a szövetség kívánja meghatározni a versenyautók technikai beállításait.
„Mi lesz a következő? Meghatároznak egy esőre vonatkozó mérőszámot, ami arra kötelez bennünket, hogy bizonyos mennyiségű eső esetén slickekről interekre váltsunk?” – idézi a Motorsport.com egy magát megnevezni nem kívánó csapatfőnököt.
Christian Horner, a Red Bull vezetője hozzátette: „Azt gondolom, fontos, hogy az FIA beavatkozásával kapcsolatos helyzetet transzparens módon vitassuk meg. Véleményem szerint a folyamatot kell itt megvitatni. A technikai direktíváknak nem szabályváltoztatásokról kellene szólniuk, erre van egy megfelelő folyamat. Szóval szerintem meg kell pontosan vitatnunk, miért is adták ki.”
„Nem úgy tűnik, hogy a hétvégi versenyen olyan sok delfinezés lett volna. Szóval a csapatok meg tudják ezt oldani. Nem hiszem, hogy szükség van egy technikai direktíva beavatkozására.”
Még a Mercedesnél sem biztosak abban, hogy az FIA-nak közbe kell lépnie – noha őket jelentősen hátráltatta a szezon első harmadában az autók túlzott pattogása, az Azeri Nagydíjon pedig bevallottan átlépték volna az FIA által szabott határértékeket, ha azok érvényben lettek volna.
„Nem lett volna túl jó mérőszám, ha nem lettünk volna felette Bakuban, és szerintem mi voltunk az egyetlenek, akiket használni tudtak a kalibrációhoz. Montrealban már meglehetősen jó helyzetben voltunk” – mondta Andrew Shovlin, a német csapat mérnökigazgatója.
„De azt világossá tettük az FIA számára, miközben támogattuk a törekvéseiket, hogy a saját teljesítményünk érdekében meg fogjuk oldani ezeket a problémákat. Szóval, hogy őszinte legyek, ez a metrika, amit az FIA meghatároz, semmiben sem akadályoz bennünket. Egyszerűen csak őszintén reméljük, hogy bármivel is állnak elő, úgy tudjuk használni az autónkat, ahogy akarjuk, mert mi épp ezt igyekszünk tenni a köridő érdekében.”
Az üggyel kapcsolatos értekezések közben pedig kiderült az is, bizonyos csapatok trükkökhöz folyamodhattak padlólemezeik hajlékonyságát illetően, ami Toto Wolff állítása szerint valósággal „sokkolta” a Mercedest. Éppen ezért a Francia Nagydíjtól kezdődően az FIA szigorúan ellenőrzi azt is, a csapatok betartják-e a flexibilitásra vonatkozó regulákat.
Christian Horner viszont úgy látja, nem helyes ha, ha az FIA csak úgy közbelép, ha azt látja, hogy egyes csapatok okos szabályértelmezéseket alkalmaznak.
„A szabályoknak feketének és fehérnek kell lenniük” – mondta. „Máskülönben szerintem enciklopédiát kell kiadniuk, annyira bonyolultak lesznek. És nincs olyan sem, hogy a szabályok célja: ez egy bináris dolog. Szóval sok mindent kell megvitatni, és két óra talán nem lesz elég erre.”
A Forma-1 csapatai a hétvégi Osztrák Nagydíj előtt, a Red Bull Ringen ülnek majd össze a Forma-1 és az FIA képviselőivel, hogy ezekben az ügyekben folytassanak egyeztetéseket – az viszont borítékolható, nem lesz egyszerű menet! A meetingen ráadásul nemcsak a delfinezésről, hanem a költségplafonról, illetve a 2026-ra tervezett motorszabályokról is tárgyalniuk kellene a csapatoknak.