A Mercedes DAS-rendszere: Minden, amit eddig tudunk

2020 Barcelona Pre-Season Test 1, Day 2 - LAT Images Lewis Hamilton Mercedes
Fotó: Mercedes
Kétségkívül az első Forma-1-es teszthét egyik legfőbb beszédtémáját a Mercedes csapatának innovatív fejlesztése szolgáltatja – a kéttengelyű kormánymű a riválisok figyelmét is felkeltette, de vajon szabályos-e a német istálló trükkje, és biztonságos-e a használata?

Lewis Hamilton csütörtök délelőtt vitte pályára először a rendszert, az élesszemű F1-rajongók, illetve újságírók pedig már ekkor kiszúrták. Ehhez persze szükség volt arra, hogy a Forma-1 hivatalos weboldalán, illetve a Sky Sports F1 televízióban élőben lehet követni az idei teszteket, hiszen az új megoldásról a belső kamerás felvételek lebbentették fel a fátylat.

Egészen pontosan úgy, hogy az onboard-kamera képén jól látszott, ahogy Hamilton a barcelonai versenypálya egyeneseiben enyhén hátrahúzza a kormányt, majd a kanyarok előtt visszatolja – ezzel egyidőben pedig változik az első kerekek összetartása.

Mire is jó a Mercedes nem mindennapi megoldása?

A Mercedes technikai igazgatója, James Allisonnak esélye sem volt arra, hogy a rendszerrel kapcsolatos kérdések elöl meneküljön, hiszen ő és Lewis Hamilton hivatalosak voltak az ebédszünetben megtartott, szervezett sajtótájékoztatóra. A szakember itt elárulta, valóban van egy új rendszer az autójukban, egy úgynevezett DAS-rendszer (dual axis steering – vagyis dupla tengelyű kormányzás), melyet a barcelonai tesztek második napján próbáltak ki először.

„A rendszer egy extra dimenziót biztosít a kormányzáshoz a versenyzők számára, és reméljük, hogy hasznos lesz idén” – fogalmazott Allison, mondatait pedig később már a Mercedes közösségi oldalain is megismételte. Arra persze nem kívánt válaszolni, hogy pontosan mire is való a rendszer.

„Hogy hogyan és miért használjuk, azt megtartjuk magunknak” – mondta.

Fotó: Mercedes

A titkot persze azóta is igyekeznek felfedni, a legvalószínűbb oka a rendszer használatának pedig az optimális gumihőmérséklet elérése, illetve fenntartása. Ha a mechanizmus jól működik, a rendszer használatával az első abroncsok teljes szélességükben jobban átmelegszenek, ennek előnyei pedig a kanyarokban tapasztalhatók leginkább, hiszen kevésbé hűlnek le a gumik. Ez főként a hosszú egyenesekkel tarkított pályákon jelenthet előnyt.

Legális egy ilyen rendszer?

Amint kiderült, hogy a Mercedes egy trükkös megoldást alkalmaz, természetesen rögtön felmerültek kérdőjelek a szabályosságával kapcsolatban. A Mercedes viszont tiszta vizet öntött a pohárba: James Allison állítja, meggyőződésük, hogy a DAS-rendszer legális, hiszen annak fejlesztése során folyamatos kapcsolatban álltak a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA).

„Ez a dolog nem új az FIA számára, már jó ideje egyeztetünk velük róla. A szabályok elég világosak azzal kapcsolatban, hogy mi engedélyezett a kormányművek esetében, és meggyőződésünk, hogy a mi rendszerünk megfelel a követelményeknek.”

Biztonságos?

A Mercedes versenyzői, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas egyelőre csak a barcelonai tesztek második napján használta az eszközt, a hatszoros világbajnok azonban nem aggódik amiatt, hogy esetleg veszélyes lesz a kormány előre-hátra tologatása.

„Próbálunk megbirkózni vele, igyekszünk jobban megérteni, de a biztonság tekintetében nem volt problémánk vele, és az FIA szerint is rendben van a projekt” – nyilatkozta a címvédő.

Szokványos, hogy egy csapat kitalál egy ennyire innovatív megoldást?

Már a Forma-1-es világbajnokság kezdete óta a csapatok a határokat feszegetik, próbálnak minden egyes ezredmásodpercért megküzdeni, ez pedig az évek során rendkívül innovatív fejlesztésekhez vezetett. Érdemes megemlíteni a Brabham BT46-os modelljét, mely megnyerte annak idején első és egyetlen versenyét, de a Lotus aerodinamikai megoldásai, valamint a Williams aktív felfüggesztése is emlékezetes.

2010-ben pedig a McLaren alkotta meg az úgynevezett F-csatornát, mely a pilótafülkén keresztül vezette át a levegőt a versenyautó hátsó része felé, a versenyzők pedig bal kezükkel szabályozták mindezt. Egy évvel korábban, 2009-ben pedig a Brawn csapata világbajnoki címet nyert azzal, hogy megalkotta a dupla diffúzort, melyet akkoriban a Williams és a Toyota is használt. De ott volt a Red Bull RB6-osa is a befújt diffúzorral, és még számtalan példát említhetnénk.

Fotó: Brawn GP

Az ugyanakkor már kevésbé megszokott, hogy egy csapat egy ennyire kiforrott szabályrendszerben képes előállni valami újjal.

A többiek megpróbálják lemásolni?

Az biztos, hogy a rivális csapatok mostantól árgus szemekkel figyelik a Mercedest, de legfőképpen arra próbálnak választ kapni, hogy a DAS-rendszer használata mekkora előnyt jelent az ezüstnyilak számára. Hiszen közel sem biztos, hogy megéri ennyi energiát és pénzt áldozni, ha a rendszer előnyei csak századmásodpercekben mérhetők. A Haas csapatfőnök, Günther Steiner például arról beszélt, ők jó eséllyel nem másolják majd le a trükkös megoldást, hiszen jobban járnak, ha a pénzt inkább az aerodinamikai fejlesztéseikre fordítják.

Csütörtökön mindenesetre arról suttogtak, egy ilyen rendszer kifejlesztése akár fél évbe is beletelhet – és ez a legfőbb oka annak, hogy a Mercedesnél nem is aggódnak amiatt, hogy már a második tesztnapon kiderült a titok.

Dönthet a bajnokságról is?

Önmagában nem. Kis előnyökkel járhat a Mercedesnek, de egy Forma-1-es autó többezer olyan alkatrészből áll, melyeknek harmóniában kell együtt dolgozniuk. Ahogy Allison is fogalmazott, rengeteg olyan eleme van az idei, W11-es modellnek, mely legalább annyira fontos, mint a DAS-rendszer.

„Talán nem értékeljük igazán azt, hogy minden autót, amit pályára viszünk, innovációval vértezünk fel. Csak ezek az innovációk nem ilyen nyilvánvaló, elkülönülő rendszerek, mint ez, amit a saját szemével lát az ember.”

Fotó: Mercedes

Mire gondolnak most a riválisok?

A barcelonai teszt csütörtöki napján természetesen a versenyzők és csapatok között is téma volt a Mercedes furcsa megoldása. Sebastian Vettelt pedig az újságírók is megkérdezték róla.

„Láttam és beszéltünk is róla az ebédszünetben, érdekesnek tűnik” – mondta a négyszeres világbajnok. „Gyanítom, maga a tény, hogy használják, azt jelenti, hogy legális. Nem tudom… Kormánykeréknek hívják, nem pedig toló- vagy húzókeréknek…”

„Nem tudom, hogy működik-e, de gondolom elég sok munkával járt, hogy pályára vitték, és feltehetően a versenyzőknek sem olyan könnyű dolgozni vele, mint amennyire tűnik. De majd meglátjuk. Kétségkívül újdonság ez számunkra is.”

„Szerencsések vagyunk, hogy itt vannak ezek az onboard-kamerák, máskülönben ki sem szúrnánk. Az efféle dolgok soha nem könnyűek, de szerintem működtetni sem az, elég furcsa érzés lehet, miközben ott van a kormány a kezedben.”

„Képzeljék csak el, hogy az ember futócipőben szokott futni, aztán megkérnek, hogy most fuss a strandpapucsodban. Meg lehet csinálni, de érzésre teljesen más. Nyilván nem ennyire extrém azért, de mégis valami teljesen új, és furcsa érzés lehet először.”

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Exkluzív F1-es videók!

Imádod a Forma-1-et? Megnézel mindent, ami kedvenc sportágadról szól? Akkor ne maradj le YouTube-csatornánk újdonságairól sem!