Az elmúlt években a legendás belga aszfaltcsík a Ferrari terepe volt: bivalyerős motorjukkal tavaly domináltak a Belga Nagydíjon, Charles Leclerc pedig Forma-1-es pályafutása első győzelmét szerezte Spában, majd győzött az azt követő Olasz Nagydíjon is.
A Scuderia viszont az idei évre jelentősen visszaesett a motorerő tekintetében, miután már nem alkalmazhatja azokat a megoldásokat, melyekkel tavaly sikerült kihasználnia a technikai szabályokban rejlő kiskapukat, és melyeket a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) kötött bizalmas megállapodás után idén már nem használhat.
Egyes adatok szerint a Ferrari a motorgyártók között a negyedik, azaz az utolsó helyre csúszott vissza, nem meglepő tehát az, hogy a Belga Nagydíj pénteki szabadedzésein kiábrándítóan szerepeltek: Charles Leclerc 15., Sebastian Vettel pedig csak 17. lett a második gyakorláson.
Leclerc a nyitónap végén elismerte, meglepte őt a Ferrari lemaradása, Mattia Binotto csapatfőnök pedig bevallotta, egész egyszerűen nem boldogulnak a gumikkal, így nemcsak a tempós részeken, hanem a belga pálya kanyargósabb szektorában is küszködnek.
Ez utóbbit erősíti meg az a tény, hogy a Ferrari az Alfa Romeo mögött végzett pénteken, nemcsak a V6-os motor jelent tehát problémát a maranellóiaknak.
EGYKÖRÖS TEMPÓ
A pénteken látottak alapján a Mercedes továbbra is élen jár az egykörös tempót tekintve, az időmérőn tehát nehéz lesz megszorongatni a németeket. A Red Bull hátránya durván 8 tizedmásodperc lehet, míg a Racing Point és a Renault között meglehetősen szoros lehet a küzdelem az időmérőn.
Verstappen a pénteki edzések után is azt mondta, nem számít arra, hogy esélye lesz a rajtelsőségre szombaton.
„Személy szerint azt gondolom, hogy a Mercedes még küszködik egy kicsit az egyensúllyal, és arra számítok, hogy erősebbek lesznek szombaton. Már most látszik, hogy a hosszú etapokon nagyon versenyképesek, és kétlem, hogy harcolhatunk velük a pole-ért, mert nem igazán tudjuk tartani velük a tempót, amikor feltekerik a motort az időmérőre.”
A pénteki adatok alapján egyébként a belga pálya második, kanyargósabb szektorában a Mercedes jelentős, közel 4 tizedmásodperces előnyben van a Red Bull Racinggel szemben.
A világbajnoki címvédő Lewis Hamilton viszont igyekezett óvatosan fogalmazni: azt mondta, szoros csatára számít a Red Bull-lal.
„Úgy gondolom, a Red Bullok most egy kicsit gyorsabbak, de a Racing Point is ott van velünk, és Daniel Ricciardo és a Renault is nagyon közel áll” – mondta a Mercedes versenyzője.
„Szóval ez izgalmas. Van még dolgunk, ez biztos, de nincs ezzel gond.”
A Racing Point csapata ezen a hétvégén akár a dobogóra is esélyes lehet, autójuknak ugyanis igazán fekszik a spái versenypálya. A nyers tempót tekintve az adatok alapján 2 tizeddel vannak csak lemaradva a Red Bulltól, Sergio Perez pedig abban bízik, sikerül az első két sor valamelyikébe kvalifikálnia magát szombaton.
VERSENYTEMPÓ
Habár az időmérős teljesítmény tekintetében a Red Bull nemigen tudja felvenni a versenyt a Mercedesszel, az energiaital-gyárosok versenytempója már sokkal ígéretesebbnek tűnik. A hosszú etapokon Verstappenék szárnyaltak, az elemzések alapján pedig alig 1 tizeddel vannak lemaradva a Mercedestől. Az adatokat viszont érdemes fenntartásokkal kezelni, a második szabadedzésen ugyanis – amikor a versenyzők hosszú etapjaikat teljesítették – törmelékek miatt piros zászlóval félbeszakították a körözést.
A Mercedes és a Red Bull mögött szoros csatát vívhat majd a Renault és a Racing Point is. A McLarennel kapcsolatos adaokat is érdemes fenntartásokkal kezelni, mivel egész egyszerűen nem állt rendelkezésre elegendő köradat ahhoz, hogy reprezentatív konklúziókra jussunk. Lando Norris és Carlos Sainz viszont bizakodóan nyilatkoztak a nyitóedzések után.
A Pirelli egyébként erre a hétvégére lágyabb keverékű abroncsokat hozott magával, mint tavaly, a csapatok pedig sok időt szenteltek a gumikkal kapcsolatos adatgyűjtésnek. Az olasz gumigyártó szerint a vártnál nagyobb a köridőbeli különbség a közepes és a lágy keverékű abroncsok között, ami komoly hatással lehet majd a stratégiákra is, hiszen nehezebb lesz majd továbbjutni a keményebb abroncsokkal.
Az időjárás előrejelzések szerint egyébként szombaton még megúszhatja eső nélkül az F1-es mezőny, a vasárnapi küzdelmekbe viszont beleszólhatnak az égiek.