Azt már egy korábbi cikkünkben bővebben kifejtettük, hiába tűnnek semmitmondónak a téli teszteken látottak, a Forma-1 csapatai igenis sok mindent ki tudnak olvasni a riválisok teljesítményéből, erre pedig igencsak gyakorlatias módszereket dolgoztak ki.
Hogy az egyes csapatok milyen programot teljesítettek a téli időszakban, arról mi is csak találgatni tudunk – hiszen nem ismerjük például az üzemanyag-mennyiségeket, mint ahogy azt sem, az autók milyen motorüzemmóddal köröztek a katalán ringen. Amit viszont tudunk, azok a köridők, a megtett körök, a végsebességek, illetve az egyes etapok hosszai. Kiindulási alapnak nem is rossz!
A Mercedes a favorit, de vannak gyengeségei!
Mivel az elmúlt években verhetetlen volt a Forma-1-ben, kétségtelen, hogy a Mercedes várhatja favoritként a 2020-as bajnokságot. A német istálló pedig nem ült a babérjain a téli időszakban, és nem elégedett meg a tavalyi autó egyszerű továbbfejlesztésével – nem félt változtatni, sőt, innovatív megoldásokhoz nyúlni. Erről tanúskodik a csapat által már a második barcelonai tesztnapon pályára vitt úgynevezett DAS-rendszer – melynek lényege, hogy a versenyzők a kormány előre-hátra tologatásával tudnak állítani az első kerekek összetartásán. (A rendszerrel bővebben magazincikkünkben foglalkoztunk, melyet IDE kattintva olvashatsz!)
Bár az ezüstnyilak voltak a legszorgalmasabbak, illetve az összesített eredményeket tekintve a leggyorsabbak Barcelonában, a tesztek közel sem alakultak problémamentesen a Mercedes számára. A W11-es versenyautóban többször is motort kellett cserélni, egy alkalommal ráadásul egy teljes délutánt elveszítettek, amikor Lewis Hamilton alatt – az olajnyomással kapcsolatos hiba miatt – váratlanul megállt a versenyautó.
A tesztek lényege persze épp az, hogy a csapatok alaposan kiismerjék új modelljeiket, ha pedig technikai probléma adódik, azt megoldják a szezonkezdetre. Ha viszont számításba vesszük azt is, hogy a Mercedes partnercsapata, a Williams négy különböző erőforrással kapcsolatos problémával szembesült a hat tesztnap során, már jóval aggasztóbbnak tűnik a helyzet. Nem is beszélve arról, hogy úgy hírlik, a gyári csapat nem is a maximumon használta V6-os erőforrását. A Mercedes egyébként James Allison technikai igazgató elmondása szerint jelentős előrelépéseket tett motorjával az idei évre – a 2020-as erőforrás ugyanis magasabb hőmérsékleti tartományban tud működni, ami lehetővé tette, hogy aerodinamikai tekintetben is előrelépjenek a kasztnival. (Erről bővebben James Allison mesél legújabb videónkban!)
Összességében viszont a Mercedes erős tesztet zárt, ez a fenti grafikonon is jól látszik: összesen 903 kört, azaz több mint 4200 km-t tettek meg a barcelonai pályán. A második legszorgalmasabb csapat a Ferrari volt 3928 km-rel, és nagyon sok időt tudott a pályán tölteni a McLaren is – többet, mint a Red Bull!
A Mercedes a hosszabb és rövidebb etapokon egyaránt gyorsnak tűnt – legalábbis erről árulkodik elemzésünk, amit a 6 tesztnap alapján végeztünk el. Ennek megfelelően – hangsúlyozzuk, nem ismerjük a csapatok pontos tesztprogramját – a versenytempót tekintve 1 másodperces előny rajzolódott ki a Ferrarival, és 1,1 másodperces előny a Red Bull-lal szemben – természetesen körönként. Ami pedig a rövid etapokat illeti: a Red Bullhoz mérten 1,6, a Ferrarihoz képest 1,7 másodperc a körönkénti előny.
Jövő hétvégén, Melbourne-ben persze nem lesznek ekkora különbségek az időmérőn, az mindenesetre biztosnak tűnik, hogy a Mercedes továbbra is előnyben van közvetlen riválisaival szemben.
A Mercedes egyébként az első teszthéten végezte saját versenyszimulációját, miközben a Ferrari és a Red Bull felosztotta programját a két teszthéten, szóval nem lehet közvetlen összehasonlításokat végezni. Ráadásul a Ferrari a teszt nagy részében jócskán letekert motorral körözött, míg például a Honda rengeteget dolgozott a beállításokon, illetve azon, hogy bizonyosságot nyerjen a megbízhatósággal kapcsolatban. Egyszóval mindkét gyártó tekintetében nagyobb lépés várható Ausztráliában.
A Renault lehet a sötét ló
A középcsapatokat tekintve talán a Racing Point keltette a legnagyobb feltűnést a téli teszteken azzal, hogy lényegében klónozta a 2019-es Mercedest, az adatok alapján mégis a Renault teljesítménye a leginkább figyelemreméltó!
A rövid etapokon a Mercedes mögött ők voltak a leggyorsabbak, és a hosszú etapokon is előkelő pozíciókban végeztek. A legbeszédesebb adat pedig mindenképpen az, ha a csapatok Abu Dhabi Nagydíjon látott teljesítményét vesszük alapul: a Renault 2,91%-ot javult, a Haas 2,63%-ot, a McLaren pedig 1,19%-ot a Mercedeshez mérve. Persze ezeket az adatokat is érdemes fenntartásokkal kezelni, a Ferrari ugyanis 0,7%-ot, a Red Bull pedig 0,5%-ot veszített. Ráadásul karakterisztikáját tekintve a barcelonai versenypálya jócskán különbözik a szezonzárónak otthont adó Yas Marina versenypályától.
Valóban eltűnt a Ferrari előnye az egyenesekben?
A leginkább zavaró tényező az egyenletben kétségkívül a Ferrari egyenesbeli teljesítménye. Az olasz istálló 2019-ben V6-os erőforrásának köszönhetően dominált a végsebességek tekintetében, a kanyarokban viszont nem tudták felvenni a versenyt a riválisokkal.
Ennek tudatában a Ferrari igyekezett növelni az idei, SF1000-es versenyautó leszorítóerejét, Mattia Binotto csapatfőnök elmondása szerint pedig eredményesek is voltak ebben a tekintetben, hiszen a barcelonai pálya harmadik etapjában kiemelkedően szerepeltek. A mi adataink is erről árulkodnak. A lassú kanyarokban a Scuderia autói a leggyorsabbak voltak: az 5-ös, 10-es, 11-es, 14-es és 15-ös kanyarokat tekintve abszolút élen jártak a maranellóiak, sőt, a tempós fordulókban is hajszálnyi előnyben voltak.
A Mercedes főleg a közepesen tempós kanyarokban (1-es, 2-es, 4-es, 7-es, 8-as, 11-es, 12-es) mutatta meg igazi erejét.
Ami pedig nagyon szembetűnő, az az egyenesekben látott teljesítmény. A Ferrari autói ugyanis bő fél másodperccel lassabbak voltak a Mercedesnél az egyenesekben, ami pedig még ennél is beszédesebb, hogy a szintén Ferrari-motorokat használó Alfa Romeo 1,5 másodperccel volt gyorsabb. Habár Binotto Barcelonában úgy fogalmazott, nem rejtegettek semmit, az adatok alapján nyilvánvalónak tűnik, hogy a Ferrari autói bizony jócskán letekert motorral köröztek a teszteken.
Mire számíthatunk Melbourne-ben?
A Forma-1 csapatai és versenyzői lassan útra kelnek Melbourne-be, jövő hétvégén ugyanis a szezon első versenyhétvégéje vár rájuk – és persze a rajongókra is! És hogy milyen következtetéseket vonhatunk le a téli tesztekből?
Nos, a Mercedes kétségkívül bivalyerős autóval rendelkezik, ám a W11-es versenygép közel sem sebezhetetlen. Ez pedig lehetőséget kínálhat a Red Bull csapatának, mely szemmel látható előrelépéseket tett a téli időszakban. A Ferrari valós teljesítménye tűnik egyelőre a leghomályosabbnak, de a melbourne-i időmérőn mindenre választ kapunk majd.
Reményeink szerint nemcsak az élmezőnyben lesz szorosabb a küzdelem, hanem a középcsapatok között is. A Renault, a McLaren és a Racing Point is remek előrelépéseket tett, és talán sikerült is közelebb kerülniük a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull által alkotott trióhoz. És persze az AlphaTauri, a Haas, az Alfa Romeo és a Williams is bízik abban, hogy harcba szállhat a pontokért a szezon első versenyhétvégéjén.
Ha tehát minden jól megy, egy szoros, és igazán izgalmas szezon várhat ránk 2020-ban – mielőtt a technikai szabályok teljesen megváltoznak 2021-re
(Felhasznált forrás: F1.com)