A Sauber — amely 2026-tól az Audi gyári csapatává válik — hosszú ideje küzd azzal a hátránnyal, hogy Svájcban lényegesen magasabbak a bérek és a megélhetési költségek, mint a rivális csapatoknál, amelyek az Egyesült Királyságban vagy Olaszországban működnek.
A Sauber ezért jó ideje szorgalmazza, hogy az új szabályzat vegye figyelembe azokat a csapatokat, amelyek olyan országokban működnek, ahol magasabbak a bérek, mint az Egyesült Királyságban vagy Olaszországban. Az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) adatai szerint 2022-ben az átlagos éves fizetés Svájcban 80 ezer dollár volt, szemben az Egyesült Királyság 54 ezer dolláros átlagbérével, ahol a legtöbb csapat működik. Ez azt jelenti, hogy a költségplafon bevezetése óta a hinwili székhelyű csapatnak jóval kevesebb mozgástere maradt a teljesítménynövelésre, illetve az autó tényleges fejlesztésére.
Az FIA most elismerte, hogy a Sauber helyzete méltánytalan, és dolgozik azon, hogy 2026-tól bevezessen egy költségplafon-korrekciót az OECD béraadatai alapján, amely már szerepel a legújabb pénzügyi szabályzatban.
Nikolas Tombazis, az FIA együléses szakágának igazgatója az austini Amerikai Nagydíjon megerősítette, hogy a Sauber helyzete vezetett a 2026-os szabálymódosításhoz.
„A mi felelősségünk, hogy igazságosak legyünk” – mondta Tombazis. „Nyilvánvalóvá vált számunkra, hogy bizonyos országokban a bérek és a megélhetési költségek sokkal magasabbak.”
„Én magam is látom ezt, mivel Genfben élek. Amikor elmegyek a szupermarketbe, mindig eszembe jut. Úgy éreztük, hogy egy olyan csapat, amely magas bérköltségű országban, például Svájcban működik, körülbelül 30-40%-kal kevesebb alkalmazottat tudna foglalkoztatni az autón dolgozva, ami alapvetően méltánytalan.”
„Úgy döntöttünk, hogy ez vagy azt eredményezné, hogy szabályozási szempontból próbálunk védelmet nyújtani, vagy azt, hogy egy csapat, például a Sauber nem tudna tovább működni, és alapvetően be kellene zárnia, vagy másik országba kellene költöznie, amit nem tartunk helyesnek a világbajnokság szempontjából.”
„Ezért van egy módosítás a 2026-os pénzügyi szabályzatban, amely az OECD adatai alapján igazítja a béreket a költségplafonhoz. Az adatok nagyon következetesek a Forma-1 mérnökeinek bérkülönbségeivel is, tehát nem csak az OECD adatairól van szó.”
2026-ra a Forma-1 költségplafonját 135 millió dollárról 215 millió dollárra emelik, miután számos új elemet beépítettek a pénzügyi szabályozásba. Az új összeg tartalmazza az inflációs kiigazításokat, valamint a dollár árfolyamváltozásait. A csapatoknak ezenkívül nem lesz lehetőségük bizonyos kutatás-fejlesztési költségeket leírni az Egyesült Királyság kutatás-fejlesztési hitelprogramja alapján. Ráadásul a 300 ezer dolláros sprintversenyenkénti támogatást is beleszámítják az alapösszegbe, és a szezon során 24 futamra emelték a plafont.