További részletek derültek ki az F1-es autók leszerelhető sárvédőiről - F1VILÁG.HU

További részletek derültek ki az F1-es autók leszerelhető sárvédőiről

HIRDETÉS
Az FIA egy olyan aerodinamikai elem kifejlesztésén dolgozik a Forma-1-ben, amely segítségével nagyban javulhatnának a látási viszonyok extrém esős körülmények között.
Ferrari, Carlos Sainz, Pirelli, wet tyre test 2023, Fiorano

Először múlt hónapban látott napvilágot az a hír, amely szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség egy olyan szabványos karosszériaelem kifejlesztésén dolgozik, amely segítségével jelentősebb esőzés mellett is lehetővé válna a Forma-1-es futamok megrendezése. A modern F1-es autók egyik rákfenéjének számít a szívóhatás miatt felvert nagy mennyiségű víz, ami miatt a múlt során már jó néhány esőfutam került lerövidítésre vagy elhalasztásra. Az FIA tervei szerint a high-tech sárvédők akár már a következő szezon második felében megjelenhetnek a nagydíjakon.

„Úgy gondoljuk, olyan megoldás várható, amit évente néhány alkalommal használunk. Nem akarjuk, hogy minden egyes alkalommal szükség legyen rá, amikor leesik néhány csepp eső” – fogalmazott a szövetség nevében Nikolas Tombazis, az együléses szériák technikai igazgatója.

Tombazis szerint az FIA-nál már a nulla versenykörrel teljesített 2021-es Belga Nagydíjat követően érezték, hogy megoldást kell találni a felvert víz problémájára, a végső döntéshez szükséges motivációt azonban az idei Japán Nagydíj szolgáltatta, ahol a tájfun miatt kis híján megismétlődött a spái fiaskó.

A 2021-es spái eset nyomot hagyott a sporton, mivel egy nagyon szerencsétlen helyzet volt. Tízszer rosszabb lett volna, ha azért utazunk el egészen Japánig, hogy aztán összecsomagoljunk és hazamenjünk. Az ilyet el kell kerülnünk. Nagyon sok ember néz minket, sokan jegyért fizetnek, a csapatok beutazzák a Földet – nem túl felelősségteljes hirtelen azt mondani nekik, hogy nem versenyezhetünk.”

„Extrém esőgumikkal szinte sosem versenyzünk, de szerintem ez bőven lehetővé teszi majd azok használatát” – tette hozzá.

Az FIA számítógépein már tesztelik a sárvédők aerodinamikai hatásait, ám azt elismerték, hogy nincs könnyű dolguk.

„Sok áramlástani szimulációt végeztünk, hiszen biztosítani akarjuk, hogy az eszköz csak kis mértékben befolyásolja az autók aerodinamikáját. Van rá hatása, de nem óriási. Emellett az esőcseppeket és hasonlókat is szimulálunk, és figyeljük a felvert vízre gyakorolt hatását. A kihívást az jelenti, hogy meghatározzunk, a kerekek és a diffúzor mekkora arányban osztozik a felvert víz mennyiségén. Amint előálltunk egy megoldással, elkészítjük a prototípusokat és pályára visszük őket. Nagyságrendileg 50%-os javulást várok.”

Tombazis azt is elárulta, a gyakorlatban hogyan is nézne ki az elemek használata. A csapatok mindenképpen időt kapnának azok fel- és leszerelésére.

„Nem kérnénk tőlük, hogy kapkodva szereljenek. A fel- és leszerelés piros zászlós fázis alatt, vagy a verseny előtt történne. Ha felszáradna a pálya, az elemek fenn maradnának az autókon” – tette hozzá.

Hirdetés

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!