Bár az Ausztrál Nagydíj helyszínére, Melbourne-be még elutazott az F1-es mezőny március közepén, a futamot azonban végül nem tudták megtartani, a koronavírus ugyanis a paddockban is felütötte a fejét.
Az azóta eltelt 3 hétben az élet szinte teljesen megállt az F1 világában, ugyanakkor viszont fontos döntések is megszülettek már, melyekkel a királykategória a krízishelyzet hatásait igyekszik enyhíteni. Jelen cikkükben ezekről is szót ejtünk, illetve körbejárunk mindent, amit tudni kell a koronavírusról a Forma-1-gyel kapcsolatban.
Mikor kezdődik a 2020-as F1-es szezon?
Mivel a járvánnyal kapcsolatos nemzetközi helyzet napról napra változik, most még nem lehet megmondani azt, hogy mikor kezdődhet el az idei szezon. A Forma-1 elnök-vezérigazgatója, Chase Carey nemrég egy nyílt levélben úgy fogalmazott, reményeik szerint nyáron nekivághatnak majd a versenyzésnek.
Melyik versenyeket halasztották és törölték eddig?
Eddig összesen 8 verseny halasztásáról vagy törléséről döntöttek. Az évadnyitó Ausztrál Nagydíjat hivatalosan törölték, habár a szervezők még néhány hete azt mondták, szeretnék, ha egy későbbi időpontban megrendezhetnék a futamot. Szintén törölni kellett a május végére tervezett Monacói Nagydíjat is, hiszen az utcai versenyt másik időpontban képtelenség volna megrendezni.
További 6 futamot halasztottak: a bahreini, a vietnámi, a kínai, a holland, a spanyol és az azerbajdzsáni versenyeket a lehetőségekhez mérten egy későbbi időpontban pótolnák.
Halasztanak vagy törölnek további versenyeket is?
Nagyon valószínű. Ezt Chase Carey, az F1 első embere is elismerte nemrég. A jelenlegi állás szerint a következő verseny a sorban a június közepére tervezett Kanadai Nagydíj lenne, a verseny szervezői pedig húsvét után döntenek majd a verseny esetleges halasztásáról. A július közepére tervezett Brit Nagydíj szervezői április végéig szeretnének dönteni arról, hogy megrendezik-e a silverstone-i futamot.
Mi a helyzet a Magyar Nagydíjjal?
A Magyar Nagydíjat a tervek szerint július 30. és augusztus 2. között tartanák a Hungaroringen. A versenypálya vezetősége egyelőre még úgy készül, hogy megtartják a versenyt, ám természetesen folyamatos kapcsolatban állnak a helyi hatóságokkal, illetve az F1 vezetőségével. Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója nemrég egy lapinterjúban azt mondta, egyelőre a tervek szerint zajlik a szervezés, és amíg más döntés nem születik, úgy készülnek, hogy megrendezik a 35. Magyar Nagydíjat.
A szakember említést tett arról is, ha a verseny halasztásáról kell dönteni, rugalmasak tudnak lenni, a versenypálya ugyanis rendelkezésre áll, így partnerek lesznek az új időpont kijelölésében.
Hány versenyünk lehet 2020-ban?
Chase Carey, a Forma-1 elnök-vezérigazgatója nemrég úgy fogalmazott, reményeik szerint 15-18 versenyt meg tudnak majd tartani.
Hogyan nézhet ki a 2020-as versenynaptár?
Ezen jelen pillanatban is dolgozik a Forma-1 vezetősége – természetesen szoros együttműködésben a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA), a promóterekkel, valamint az érintett hatóságokkal. A csapatok nemrégiben szabad kezet adtak az F1-nek a versenynaptár kialakításával kapcsolatban.
Az biztos, hogy a nyári szünetet versenyek pótlására használnák majd (a tervezett nyári gyárbezárásokat előrehozták március-áprilisra), és az is biztosra vehető, hogy a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjat sem az eredetileg tervezett november 29-i időpontban tartanák.
Javaslatként felmerült az is, hogy a 2020-as világbajnokságot egészen jövő januárig eltolják, sőt, arról is egyeztettek az érintettek, hogy egyes helyszíneken kétnaposra rövidítik a versenyhétvégéket. Lehetnek olyan pályák is, ahol egynél több futamot megrendeznek, ebben például Silverstone partner lenne.
„A jelenlegi helyzet képlékenysége miatt nehéz ennél konkrétabb versenynaptárral előállni” – fogalmazott nemrég Chase Carey.
Az F1-en belül voltak koronavírussal fertőzöttek?
Igen, hivatalosan két esetről tudunk. Az első a McLaren egyik tagja volt még az évadnyitó Ausztrál Nagydíj helyszínén, Melbourne-ben. A szakembert karanténba helyezték, és a vele szoros munkakapcsolatban álló 16 további csapattag vonult önkéntes karanténba Ausztráliában. Ők azóta már hazatérhettek az Egyesült Királyságba, és a koronavírussal fertőzött munkatárs is jól van, nem mutat tüneteket.
A másik pozitív tesztet a Pirelli egyik munkatársa produkálta a végül törölt Ausztrál Nagydíj után, az olasz gumigyártó azonban azóta megerősítette, a szakember azóta jól van, és hazatérhetett.
Versenyzők is megfertőződtek a koronavírussal?
Nem, tudomásunk szerint eddig egyetlen versenyző sem kapta el a vírust. Lewis Hamilton nemrég elárulta, ő önkéntes karanténba vonult, miután még az Ausztrál Nagydíjat megelőzően részt vett egy eseményen, ahol – mint később kiderült – több koronavírussal fertőződött celeb is jelen volt. A hatszoros világbajnoknak azonban nem voltak tünetei.
Az idei bajnokság csúszása mit jelent a 2021-es idényre vonatkozóan?
Az ezzel kapcsolatos legfontosabb döntés, hogy a 2021-re tervezett szabályok bevezetését egy évvel elhalasztották. Sőt, a csapatok várhatóan tárgyalni fognak majd arról is, hogy további egy évvel, tehát 2023-ig napolják el az új regulák bevezetését.
A jövő évre pedig befagyasztják majd a kasztnik, illetve várhatóan további alkatrészek, akár még a motorok fejlesztését is. Az aerodinamikai fejlesztéseken viszont továbbra is dolgozhatnak a csapatok.
A 2022-es, új szabályrendszer szerint épülő versenyautókon viszont idén már nem munkálkodhatnak az istállók.
Milyen hatással lesz a krízis a csapatokra?
Erre most még nagyon nehéz válaszolni. Az biztos, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és az F1 vezetősége mindent megtesz azért, hogy a csapatok túléljék a krízist. Mivel azonban az év első felében nem rendeznek versenyeket, a mezőny bevételhez sem jut, ezért különösen nagy jelentősége van azoknak az intézkedéseknek, melyeket a költségcsökkentés miatt hoztak meg. A 2021-re tervezett új technikai szabályok elhalasztása is főleg ennek köszönhető. Jövőre várhatóan érkezik majd a költségvetési plafon is, ám úgy tudni, a kiscsapatok szeretnék, ha a 175 millió dolláros költséghatárt lejjebb szorítanák.
„A probléma az, hogy fogalmunk sincs, mennyire lesz rossz ez a krízis” – mondta Frederic Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke.
„Fogalmunk sincs, hogy a szezon el tud-e kezdődni Montrealban [június közepén]. Nehéz tisztán látni ebben a helyzetben, lehetetlen megmondani, hogyan fog kinézni az idény. Tehát harcolunk azért, hogy egy tisztességes szezonunk legyen. De soha nem lehet tudni…”
„Ezért nehéz is megmondani azt, hogy ez az egész milyen hatással lesz a csapatokra. Reagálnunk kell. Kidolgozunk különféle terveket, A-terveket, B-terveket, C-terveket, felhasználva az ABC többi betűjét is… És el kell mondanunk, hogy a hatóságok döntésére kell hagyatkoznunk. El kell fogadnunk ezt a helyzetet.”
Tesz valamit az F1 azért, hogy segítsen a koronavírus-járvány idején?
Igen! A 7 angliai központtal rendelkező istálló egyesítette már erejét, és Project Pitlane néven orvosi eszközök gyártásában segédkezik. A Red Bullnál és a Mercedesnél már el is kezdődött ezen eszközök gyártása. A Ferrari egy mentőautót adományozott a modenai mentőszolgálatnak, és szintén felajánlotta segítségét orvosi eszközök gyártásában.
Mit jelent a koronavírus-krízis a versenyzői piac vonatkozásában?
Habár Max Verstappen és Charles Leclerc hosszú távú szerződést írt alá a Red Bull Racinggel, illetve a Ferrarival, több toppilótának is lejár a kontraktusa az idei év végén. Köztük van Lewis Hamilton, Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo is. Maga a tény, hogy a csapatok lényegében az idei versenyautókkal versenyeznek majd 2021-ben is, komoly hatással lehet a versenyzői piac alakulására is