Az FIA miatt lassult le a Red Bull, a Mercedes pedig egy trükknek köszönhetően gyorsult fel? - F1VILÁG.HU

Az FIA miatt lassult le a Red Bull, a Mercedes pedig egy trükknek köszönhetően gyorsult fel?

HIRDETÉS
Német sajtóértestülések szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) egy technikai direktívával lassíthatta le a Red Bull Forma-1-es csapatának motorpartnerét, a Hondát.
BUDAPEST, HUNGARY - JULY 31: Lewis Hamilton of Mercedes and Great Britain leads Max Verstappen of Red Bull Racing and The Netherlands as they go out for their final qualifying lap during qualifying ahead of the F1 Grand Prix of Hungary at Hungaroring on July 31, 2021 in Budapest, Hungary. (Photo by Peter Fox/Getty Images)

A japán gyártó hatalmas előrelépéseket tett a télen, nekik is köszönhetően pedig a Red Bull bombaformában vágott neki a 2021-es Forma-1-es szezonnak.

Sőt, hiába a motorfejlesztések befagyasztása, úgy hírlik, a Honda még év közben, a második specifikációjú erőforrás bevezetésével is tudott egyet ugrani: a Paul Ricard versenypályán és a Red Bull Ringen mintegy fél másodpercet nyertek a Max Verstappenék az egyenesekben a Mercedesekhez képest. Akkor arról lehetett hallani, a Honda mintegy 15 lóerős előnybe került, ennek oka pedig, hogy a szezon első harmadában a japánok még nem használták ki teljesen az erőforrásuk adta lehetőségeket.

Az Auto Motor und Sport értesülései szerint ugyanis a japán mérnökök, illetve a sakurai fejlesztési osztály óvatos akart lenni a motorban rejlő lehetőségek kiaknázásával – leginkább azért, mert az idei szezonra egy teljesen új V6-os erőforrást építettek.

Az évközi előrelépés ugyanakkor annak is köszönhető volt, hogy a hírek szerint egy új specifikációjú turbó is bekerült az erőforrásba, ami az első specifikációjú V6-osban még nem kapott helyet. A hírek szerint erről tudott is a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), mivel a Honda a megbízhatóság okán változtatott.

Vélhetően ez az oka annak is, hogy a Honda a Magyar Nagydíj hétvégéjén nem tért vissza az első specifikációjú erőforráshoz, hanem inkább berakta a harmadik motort Max Verstappen autójába. Mivel ez ugyanaz a specifikációjú erőforrás, mint ami a silverstone-i balesetben megsérült, a holland versenyző megtarthatta a Hungaroringen megszerzett 3. helyét. Ha a Red Bull és a Honda a szezon elején használt motort rakta volna vissza, a fiatal pilóta rajtbüntetést kapott volna.

Fotó: Red Bull Racing

Érdemes ugyanakkor megemlíteni azt a tényt, hogy a Brit Nagydíj hétvégéjén a Mercedes hirtelen komoly előnyre tett szert az egyenesekben: a pénteki edzésnapon egy mintegy fél másodpercet jelentett a köridőt tekintve, a csúcssebességek vonatkozásában pedig mintegy 5 km/h-t. A Red Bull a Hungaroringen reagált is a Mercedes előrelépésére: egy kisebb első szárnyat szerelt autóira, ami meg is lepte a német istállót.

„Mi ugyanannyi motorerővel megyünk, mint Franciaországban és Ausztriában. A Mercedes több erőre tett szert” – állítják a Red Bullnál az Auto Motor und Sport szerint, a Mercedes viszont cáfol: „Az az érzésünk, hogy a Honda visszalépett. A motorunkból már mindent kihoztunk.”

EGY TECHNIKAI DIREKTÍVA LASSÍTHATTA LE A HONDÁT

A német szaklap ugyanakkor rávilágít valamire, ami talán magyarázatot adhat a teljesítményingadozásra. Úgy hírlik ugyanis, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) egyik technikai direktívája miatt lassulhatott le a Honda. Az F1-es paddockban az a hír járja, felmerültek viták azzal kapcsolatban, hogy a japán gyártó négy hónapon keresztül miképp operált az energiamenedzsment tekintetében.

Az FIA részéről viszont állítják, nem történtek intézkedések a Honda ellen – ami persze nem jelent semmit, hiszen az erőforrásokkal kapcsolatos változtatásokat általában nem szokták közhírré tenné. A testület technikai szakemberei ilyenkor közvetlenül az érintett gyártóval egyeztetnek, és gyakran még a riválisok sem tudnak róla.

Hirdetés

TRÜKKÖZIK A MERCEDES?

Az Auto Motor und Sport szerint viszont van még egy teória, mely szerint nem a Honda teljesítménye esett vissza, hanem a Mercedesé javult – méghozzá a gyanú szerint egy trükk miatt, mellyel a németek egy kiskaput használtak ki a szabályokban. A lap azt írja, egy extra hűtés segítségével juthat plusz lóerőhöz a Mercedes.

Az időmérős körök, illetve a versenyek előtt egyébként lehetőség van a légkamra lehűtésére, de csak meglehetősen régimódi módszerekkel: szárazjéggel. Ennek köszönhetően rövid ideig extra teljesítményt képes leadni a belső égésű motor, ám felmerült a gyanú, hogy a Mercedes az autó hűtőrendszerével hűti a légkamrát, ami viszont a szabályok kijátszását jelentheti.

„Főleg akkor, ha rövid ideig a légkamrában lévő hideg levegőt megtámogatják még több benzin befecskendezésével” – idézi az AMuS a Red Bull egy magát megnevezni nem kívánó szakemberét.

Sokak számára főleg az volt gyanús, amikor Silverstone-ban Hamilton rendre utol tudta érni Verstappent a Copse kanyar előtt, és látszólag jelentős erőtöblettel rendelkezett. Kettejük párharcából végül baleset lett a Brit Nagydíjon. A címvédő istálló viszont cáfolja, hogy a teljesítménynövekedés bármiféle hűtési megoldás miatt következett volna be.

Jó esély van rá, hogy az erőforrásokkal kapcsolatos viták csak fokozódnak majd a következő hetekben, a száguldó cirkusz mezőnye ugyanis Spa-Francorchamps-ba látogat a hónap végén, ahol a motorerő különösen nagy jelentőséggel bír a belga pálya hosszú egyeneseiben.

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!