Alonsóra nem haragszik, Piastriban viszont nagyot csalódott az Alpine-főnök - F1VILÁG.HU

Alonsóra nem haragszik, Piastriban viszont nagyot csalódott az Alpine-főnök

HIRDETÉS
Részletesen elmagyarázta a Fernando Alonso távozása után kialakult káoszt az Alpine vezérigazgatója, Laurent Rossi, aki szerint a kétszeres világbajnokot nem lehet hibáztatni azért, amiért elfogadott egy jobb ajánlatot. Oscar Piastriban viszont nagyot csalódott, és szerinte az ausztrál csak a kifogásokat keresi, holott mindent megadtak neki, amit vállaltak.
Laurent Rossi (FRA) Alpine Chief Executive Officer.
Formula One Testing, Thursday 11th March 2021. Sakhir, Bahrain.

Az elmúlt évek egyik legfurcsább ügye bontakozott ki a Forma-1-ben még a nyáron, a Magyar Nagydíjat követően ugyanis Fernando Alonso bejelentette, távozik az Alpine csapatától, és csatlakozik az Aston Martinhoz, ahol a visszavonuló Sebastian Vettel helyét veszi át. A döntés váratlanul érte a francia istállót, ám nem estek pánikba, már másnap bejelentették, hogy az eddig tartalékversenyzőként tevékenykedő Oscar Piastrinak szavaznak bizalmat 2023-ban. Csakhogy az ausztrál pilóta órákkal később jelezte, nem fog az Alpine-nál versenyezni – mint később kiderült, azért, mert megállapodott a McLarennel.

Piastri később egy interjúban azzal indokolta döntését, hogy az Alpine-nál nem látott tisztán jövőjével kapcsolatban, csak hitegette a csapat, mely mindeközben Fernando Alonso megtartásán fáradozott. Azóta persze az is kiderült, a fiatal pilótába rengeteget invesztáló Alpine kőkeményen dolgozott azon, hogy Piastrinak legyen ülése az F1-ben 2023-ban, és meg is állapodtak egy két évre szóló szerződésről a Williamsszel.

A Motorsport-Total.com című internetes portálnak most az Alpine vezérigazgatója, Laurent Rossi beszélt részletesen arról, mi is történt a háttérben az elmúlt hónapokban.

Arra a kérdésre, hogy mit tanultak a történtekből, a szakember így felelt: „Köszönöm a kérdést, mert így lehetőségem van elmagyarázni a dolgokat az Alpine szemszögéből! Rengeteg mindent lehetett hallani, de azt gondolom, a teljes képet soha nem sikerült megfelelően lefesteni.”

„Az akadémián keresztül volt egy opciónk Oscarra, amit tavaly november 15-én vetettünk papírra. Aláírtunk egy megállapodást, ami lényegében arról szólt, hogy leszerződtetjük őt tartalékversenyzőnek, és nagymértékben építkezünk a juniorévekből származó képzésekre, amik hozzásegítették őt a Forma-3-ban és Forma-2-ben szerzett bajnoki címekhez. És aztán találunk neki egy versenyzői ülést 2023-ra és 2024-re. És pontosan ezt tettük. Mi elvégeztük a magunk részét. Egy nappal később be is jelentettük őt tartalékversenyzőnek. Ez a legfőbb bizonyítéka az elkötelezettségünknek.”

„Fizettünk is neki, mint tartalékversenyzőnek, ami szintén bizonyítja, hogy elkötelezettek voltunk felé. Megterveztünk neki egy tesztprogramot több mint 5000 km-rel. Az efféle igencsak ritka dolog, és soha nem is történt még meg – kivéve Lance Strollt, aki azt hiszem, 3000 km-t tett meg. Szóval az 5000 az sok.”

„És az is tény, hogy majdnem 3700 km-t teljesített ebből a nyári szünet előtt. Szóval nagyon jól haladtunk az 5000 km felé. Könnyedén meglett volna. Ezzel ő lett volna az a versenyző a paddockban, aki a legtöbb kilométert megtette volna – megelőzve a 20 állandó versenyzőt (SIC!)”

„És ami a legfontosabb: ülést adtunk volna neki. És ez az a rész, ahol az egész ügy bonyolultnak tűnik sokak számára, pedig a mi szemszögünkből nagyon egyszerű. Felfogadtunk valakit, hogy intézze Oscar ügyeit. Mindent, amit az imént mondtam: a tartalékos programját, az edzéseit, a versenyzői ülés keresését. És tette is a dolgát. A szezonkezdet után két hónappal találtunk is neki ülést a Williamsnél két évre. Ez volt az opciós megállapodásunk időtartama.”

Fotó: Alpine F1 Team

Rossi kifejtette, Fernando Alonsónak egy 2 évre szóló szerződést kínáltak, így a kétszeres világbajnok 2024 végéig versenyezhetett volna a csapatnál – ő azonban ezt nem fogadta el.

Hirdetés

„Ez volt az oka annak is, hogy azt mondtuk, megtartjuk Fernandót még két évre. Többet nem tudtunk kínálni neki, máskülönben elveszítettük volna Oscart. Egy ponton eldöntöttük, hogy Oscar a jövő, Fernando pedig a jelen. De döntenünk kellett. A bőség zavarával álltunk szemben, és meg kellett birkóznunk ezzel. Remek lehetőségünk volt, és mi így oldottuk meg: Oscar két évet a Williamsnél töltött volna, Fernando két évet velünk, és aztán Fernando csinálhatott volna valami mást.”

„Most röviden fogok beszélni Fernandóról, mert elég egyszerű a helyzet. Többet akart két évnél. Nem gondolom, hogy ez egy mindent felülíró kritérium volt, de ezt akarta. Ezt viszont nem tudtuk felkínálni neki. Azt gondolom, hogy jól értettük a dolgokat, és szeretném azt hinni, hogy egy olyan ajánlatot kapott, amivel még nem tudtunk vetekedni. A Forma-1-ben pedig van ez a megszokott „őrült szezon”, és remélem, hogy sportszakmai szempontból az ő csapatváltása is „őrültnek” nevezhető, mert ez azt jelentené, hogy még mindig az Aston előtt leszünk.”

„De nem hibáztathatom őt azért, mert a jobb ajánlatot fogadta el, ha valóban ez volt a helyzet. Fernando egy nagyszerű bajnok, sportágunk legendája, mint ahogy márkánk legendája is. Továbbra is teljesít, igazi profi, és nem haragszunk rá. Ilyen az élet. Lapozunk. De Fernando zárta le a fejezetet.”

Fotó: Alpine F1 Team

Miközben Alonsóval szemben megértő az Alpine-főnök, Piastriban saját bevallása szerint nagyot csalódott, ők ugyanis végig lojálisak voltak hozzá. Rossi szerint az ausztrál és menedzsere, Mark Webber mondvacsinált indokokkal hátráltak ki a megállapodásból – ami valóban tartalmazott formai hibákat, ezért is érvénytelenítette végül a Forma-1-es szerződéseket felügyelő bizottság (CRB).

„Ami Oscart illeti, kiábrándító a dolog. Hiszen – ahogy mondtam – nagyon elkötelezettek és extrém módon lojálisak voltunk felé. Rengeteget fektettünk belé. Tényleg sokat. Igen, jogi értelemben követtünk el technikai hibákat, amik nyitva hagyták számára az ajtót. De soha nem gondoltuk, hogy aggódnunk kell. Ha ugyanis ilyen sokat adsz egy versenyzőnek, már-már tradíció, hogy ez a versenyző nálad fog vezetni. George Russell három évet töltött el a Williamsnél, ami egy remek iskola az alapok elsajátításához, majd visszatért az anyahajóra. Charles Leclerc szintén eltöltött egy tanulóévet, mielőtt a Ferrarihoz került. Verstappen is, Seb is. Hosszú a lista.”

„Általában az ember visszatér ahhoz a csapathoz, amely annyit fektetett belé. Nem arról volt szó, hogy tartalékosként csak a kispadon ücsörgött. Párhuzamot tudok vonni Daniil Kvyattal. Ő egy nagyszerű srác, aki az elmúlt években mellettem ült, de soha nem vezetett. Nem kapott semmit, még az értekezleteken sem volt ott. Nem egyeztetett a mérnökökkel. Semmi. Mindent megtartottunk magunknak.”

„Oscar viszont hozzáfért mindenhez. Jövőre ő lesz a legjobban képzett újonc a Forma-1-ben. De sajnos nem az enyém. És ez nagyon kiábrándító. És pontosan ezért beszélt arról Otmar, hogy több lojalitásra számítottunk. Ez a történet röviden.”

Arra a felvetésre, hogy a CRB megállapítása szerint az Alpine többször is megígérte, hogy szerződést ír alá Piastrival, ám ez végül soha nem történt meg, Rossi így felelt: „Elérték, amit akartak, nevezetesen, hogy rossz dolgokra irányul a figyelem. Ha teljesítettél mindent, ha megadtál mindent, amik alapvetően az együttműködésünk pillérei voltak, akkor tényleg a marketingnapok számával kezdesz el foglalkozni, meg azzal, hogy milyen pulóver van rajtad, ha esik? Tényleg azt gondolják, hogy ezért nem jutottunk semmire a szerződéssel?”

„Sokszor kínáltunk neki szerződést, de ő soha nem írta alá őket. Szóval nem lehet azt mondani, hogy mi nem próbálkoztunk. Kapott szerződéseket. Csak soha nem írta alá őket. Persze mondani mindig lehet, hogy soha nem érkezett meg a szerződés, de az esélye megvolt. Mi bejelentettük őt tartalékosnak, tréningeztük, és fizettünk neki, mint tartalékversenyzőnek. A másik rész pedig az volt, hogy ülést találjunk neki. Amint ez sikerült, a szerződés is megvolt. Úgy gondoltuk, hogy ez mindent felülír. Nincs szükségünk másra. Megkaptad a szerződésed, gyerünk!”

„Amikor tehát elkezdenek más dolgokra mutogatni, hogy összezavarják az embereket, és azt mondja, ’nem éreztem a szeretetet’… Sajnálom, de sokkal több szeretetet adtunk neked, mint más csapatok adnak a sajátjaiknak! És én kézzelfogható szeretetről beszélek, nem csak hátba veregetésről! Az a fajta szeretet az, amit minden versenyző kapni szeretne. Ha ilyesmit kapsz, nem mondhatod azt, hogy nem volt szeretet. És aztán elkezdik azt mondani, hogy ’a nyomtatvány, vagy bármi nem volt elküldve időben’… bocsi, de ez csak kifogás. Akár az én oldalamon állnak, akár nem.”

„De rendben, tegyük fel egy pillanatra, hogy a szerződésünk mentes azoktól a jogi formalitásoktól, amelyeket kiskapuként használtak, és tegyük a McLaren mellé. Mi lett volna? Itt nem a mérföldkövekről és a határidőkről van szó… A McLarenhez akart menni. És feltételezem, egyszerűen kapott egy jobb ajánlatot, és most nem a sportszakmai részről beszélek. Mivel ez egy hasonló ajánlat. Sőt, szerintem a miénk jobb is, hiszen gyári csapat vagyunk. Őt pedig tréningeztük, és mindenkit ismer a csapatnál. Ezért is jobb maga a környezet. Tehát csak feltételezni tudom, hogy más kritériumról van szó. A szeretetet talán más mértékegységben mérik. Ilyen az élet. De nem gondolom azt, hogy ez jó precedenst terem. Persze, kitűnt az összes többi kiváló pilóta közül, akik mind átmentek a folyamatok. Talán jobb is mindenkinél. A lenyűgöző bajnokok listája hosszú, és talán jobb is mindenkinél. De ha így is van, nem ugyanazokat az értékeket valljuk. És ez a lényeg. Mindig lehet kifogásokat találni, hogy ’nem küldték el időben’, meg ilyenek. De sajnálom, ez nem ok.”

„A helyzet nagyon egyszerű: valaki elment vásárolni, kapott egy jobb ajánlatot, és úgy döntött, elfogadja. De ne tébolyodjon meg, és próbáljon megfelelő kifogásokat találni! Tudjuk, hogy mi történt!”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!