Az úgynevezett DAS-rendszert múlt csütörtökön vitte először pályára a Mercedes: az eszköz lényege, hogy a versenyzők a kormány előre-hátra mozgatásával változtatni tudnak az első kerekek összetartásán. Bár a rendszer pontos működéséről nem árult el semmit a csapat, feltételezhetően az abroncsok optimális hőmérsékleten tartásában van nagy szerepe.
A rendszerről nemrég részletesen írtunk, most pedig a rivális csapatok vezetői fejtették ki álláspontjukat azzal kapcsolatban.
„Azt hiszem, egy kicsit kikerekedtek a szemeink azzal kapcsolatban, hogy mit is csinál, illetve hogyan csinálja” – mondta a DAS-rendszerről Alan Permane, a Renault sportigazgatója.
„Mint a legtöbben, mi is elvégeztünk egy kis videóelemzést. De azt gyanítom, még nem tudjuk, pontosan mit is csinál. James [Allison] és szakemberei valami okossal álltak elő, és kétségkívül úgy gondolják, hogy bőven van benne köridő. Nyilvánvaló, hogy a Mercedes okosan talált valamit, amiről azt gondolják, előnyös. Szerintem ez az egyik csodálatos dolog a Forma-1-ben.”
A McLaren csapatfőnöke, Andreas Seidl szintén elismerően beszélt a rivális csapatról.
„Le a kalappal a Mercedes előtt egy efféle innováció kapcsán – nagyszerű látni ezt a Forma-1-ben” – mondta. „És le a kalappal azért a nyilvánosságért, amit a Mercedes kapott ezáltal. Részleteiben nem ismerem a rendszert, szóval rosszul tenném, ha most elkezdeném megítélni, hogy mit is nyújt.”
„Azt gondolom, nekünk csapatként most vannak más területek, amikre fókuszálhatunk, és amelyeken nagyobb előrelépéseket tehetünk annál, mintha megpróbálnánk lemásolni a Mercedes rendszerét.”
A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto azt mondja, bár valóban innovatív megoldással álltak elő az ezüstnyilak, nem ezen fog múlni a bajnoki cím.
„Rengeteg innováció van az autókon, és szerintem van néhány olyan megoldás is a Mercedesen, amit a Ferrariról másoltak le – és persze fordítva is” – mondta a szakember.
„A DAS kétségkívül látható megoldás. Hogy dönthet-e a játszmáról? Nem hinném. Része a teljes csomagnak, és úgy gondolom, ők egy jó csomaggal rendelkeznek.”
A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko viszont egyáltalán nem örül a Mercedes rendszerének, szerinte ugyanis az ellentétes a szabályok szellemiségével.
„Ha aktívan változtatod a kerekek összetartását haladás közben, a gumik aszfalttal való érintkezése megváltozik” – magyarázta. „És egyúttal – habár nagyon kis mértékben – a szabad magasság is.”
„Ez viszont tiltott, hiszen a rendszer működése ebben az esetben megfelel a tiltott aktív felfüggesztés működésének.”
A Mercedesnél egyébként állítják, a rendszer szabályos, hiszen fejlesztése során folyamatos kapcsolatban álltak a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA). A legfrissebb hírek szerint mindazonáltal a parc fermére vonatkozó szabályokkal ellentétes lehet, ezzel kapcsolatban még nem adott hivatalos tájékoztatást a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA).